Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Transport i komunikacja

Zagraniczne ciężarówki na pierwszym miejscu norweskich statystyk wypadkowych

Udostępnij
na Facebooku
Zagraniczne ciężarówki na pierwszym miejscu norweskich statystyk wypadkowych


Szwedzkie i wschodnioeuropejskie pojazdy ciężarowe są dwa razy bardziej narażone na udział w poważnych wypadkach drogowych w Norwegi niż norweskie ciężarówki.



Kontroler transportu Åge Kristiansen zatrzymał wschodnioeuropejską ciężarówkę przy stacji kontrolującej Taraldrud w pobliżu Oslo.

- To przyczepa ze szwedzkimi rejestracjami, a pojazd jest z Rumunii - mówi Kristiansen.

Prosi kierowcę o pokazanie wymaganych papierów rejestracyjnych i pozwoleń, kiedy przeprowadza inspekcję pojazdu. Nie mija wiele czasu, a znajduje sporo błędów.

Następnie zagraniczny kierowca będzie zapisany w bazie kontroli ciężkich pojazdów Zarządu dróg w Norwegii (VADIS).

- Wszystkie pojazdy, które są kontrolowane zostają zapisane tutaj. Więc jeśli zostanie zatrzymany następnym razem i kontrolerzy zobaczą te same błędy, kierowca będzie zgłoszony za powótrzenie - mówi Kristiansen.

ciężarówka
wikipedia.org

 

Więcej wypadków


Coraz więcej zagranicznych pojazdów transportowych przwozi towary do i z Norwegii. Jednocześnie informuje się o coraz częstszych wypadkach na norweskich drogach.

Inger Beate Hovi i Tor-Olav Nævestad, badacze z Instytutu ekonomii transportu, zapisywali poważne wypadki tirów na norweskich drogach i narodowości uczestników wypadków w okresie 2007 do 2012 roku.

- Wcześniej to Szwedzi robili najwięcej kilometrów rocznie w Norwegii. W 2012 roku polskie i „bałtyckie" tiry wyprzedziły w tym szwedzkie  pojazdy - mówi Hovi.

Badacze spojrzeli na ilość kilometrów zrobionych przez zagraniczne tiry na norweskich drogach i liczbę wypadków, w których brały udział, żeby sprawdzić, które narodowości "przodują" jeśli chodzi o uczestniczenie w wypadkach drogowych.

Statystyki pokazują, że zagraniczne ciężarówki i kierowcy stanowią większości.

Zachodnioeuropejskie tiry są najgorsze?


- Samochody z rejestracjami norweskimi i duńskimi biorą udział w najmniejszej liczbie wypadków. Szwedzkie i wschodnioeuropejskie tiry biorą udział w dwa razy tylu wypadkach co norweskie. Ale to zachodnioeuropejskie pojazdy wypadają najgorzej - mówi Nævestad dla NRK.


statystyki dotyczące ryzyka wypadków wśród kierowców z różnych krajów
nrk.no


Dane, do których NRK otrzymało dostęp, są tymczasowe. Analiza Hovi i Nævestad nie będzie gotowa przed 2015 rokiem.

- Potem zbadamy różne czynniki ryzyka, jak kultura bezpieczeństwa jazdy, kompetencje kierowcy i dostęp do sprzętu technicznego - mówi Nævestad.

Zróżnicowane umiejętności wśród kierowców


Każdego dnia kilka setek tirów i ciężarówek przejeżdża przes stację kontrolną Taraldrud. Dziesiątki z nich zostają zatrzymane na dokładną kontrolę. Mierzy się ciężar samochodu oraz hamulce. Sprawdza się bezpieczeństwo samochodów i zabezbieczenie ładunku.

Geir Mjøsund z krajowego zarządu dróg opowiada, że większość błędów dotyczy złego zabezpieczenia ładunku i słabych hamulców.

- Odkrywamy codziennie błędy i braki w pojazdach. Szczególnie skupiamy się na hamulcach. Po to, by upewnić się, że ruch na drogach jest możliwie najbezpieczniejszy. Zabezpieczenie ładunku jest również ważne, by uniknąć przesunięcia przy, na przykład, ostrych zakrętach - mówi Geir Mjøsund.

- Naszym priorytetem jest panowanie nad przestrzeganiem bezpieczeństwa drogowego i niedopuszczanie do wypadków na drogach w taki sposób, by towary i osoby dotarły na miejsce w sposób pewny i bezpieczny, niezależnie od narodowości - tłumaczy Mjøsund.



Źródło: nrk.no, wikipedia.org




Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok