Problemy z opłatą lotniczą – pasażerowie podróżujący transferem zapłacą więcej?
Opłata lotnicza wchodzi w życie już 1 czerwca MN
Gazeta „Dagbladet” zwraca jednak uwagę na inny problem – klienci, którzy korzystają z lotów czarterowych lub przesiadają się na samolot innego przewoźnika, mogą zostać opodatkowani podwójnie.
Oznacza to, że pasażer, który na przykład leci z Warszawy i przesiada się w Oslo do samolotu innego przewoźnika, żeby polecieć gdzieś dalej, będzie prawdopodobnie musiał zapłacić opłatę lotniczą dwa razy.
Państwo umywa ręce
– Skatteetaten (urząd skarbowy) nie ma żadnego systemu, który gwarantowałby pasażerom z przesiadkami jednorazowe uiszczenie opłaty lotniczej. Przewoźnik lotniczy, który chce zwrotu za opłacenie pasażera przesiadającego się, będzie musiał prawidłowo udokumentować sytuację – wyjaśnia rzecznik urzędu skarbowego w rozmowie z NTB.
Również ministerstwo finansów w rozmowie z NTB przyznaje, że to przewoźnik musi zadbać o stworzenie systemu, który im zapewni zwrot pieniędzy za przesiadającego się pasażera.
Co robić? Linie lotnicze nie wiedzą
– Wydaje mi się, że ta opłata nie została do końca przemyślana. Zapłacenie flyavgift wymaga mnóstwa biurokracji. Pasażerowie, którzy podróżują z przesiadką, na lotnisku w Norwegii, będą musieli zapłacić kilkukrotnie tę samą opłatę – mówi Geir Pollestad z Senterpartiet (Partia Centrum).
Konkurujący ze sobą przewoźnicy jeszcze nie utworzyli żadnego systemu, który sprawiłby, że pasażer będzie płacił tylko raz.
– Nie mamy określonego stanowiska w tej sprawie – mówi Linda Olsen, rzecznik prasowy Norwegiana, w rozmowie z NTB.
Olsen nie jest też w stanie określić, kiedy taki system ewentualnie powstanie.SAS jest w nieco innej sytuacji, ponieważ posiada 20 proc. udziałów norweskiego przewoźnika Widerøe.
– Stworzyliśmy system, który gwarantuje, że pasażer zapłaci flyavgift tylko raz. Dotyczy to jednak tylko spółek, z którymi już podpisaliśmy umowy – mówi Cathrine Myhren, rzecznik prasowy SAS.
Jak rozwiązać problem z podwójnymi opłatami?
Jedna z propozycji zakłada wymianę informacji między przewoźnikami. Inną jest opcja, w której pasażer podczas zamawiania biletu zaznacza, że już opłacił flyavgift u innego przewoźnika, którego samolotem najpierw leciał.
To może Cię zainteresować