Rząd rozważy budowę linii kolejowej między Fauske i Tromsø.
wikimedia.org - Kabelleger / David Gubler - Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported, 2.5 Generic, 2.0 Generic and 1.0 Generic
Rząd Norwegii chce sprawdzić, czy rozbudowa kolei na północ kraju będzie dobrą inwestycją. Nie pierwszy raz – kwestia budowy Nord-Norgebanen przewija się od lat.
Jak donosi altaposten.no, w piątek 24 marca na konferencjach prasowych w Tromsø i Fauske, reprezentanci rządu ogłosili, że przeznaczą 2 miliony koron, aby przeanalizować plan rozbudowy kolei na północy kraju. Fundusze na przyszłe badania mają pochodzić z narodowego planu rozwoju transportu, ale politycy już teraz podkreślają, jak istotne jest inwestowanie w rozwój północy i rozszerzenie linii kolejowej od Fauske do Tromsø.
100 lat dyskusji
Temat poruszany obecnie przez norweski rząd omawiano również w przeszłości.
O konieczności budowy linii kolejowej na północy kraju zadecydowano niemal sto lat temu.
Rozbudowa na północ zatrzymała się jednak w 1958 roku, docierając jedynie do Fauske.
Linie kolejowe w Norwegii, źródło: wikimedia.org/ creativecommons.org/licenses/by-swikipedia.org
W 1992 roku przeprowadzono badania, które miały wykazać, czy rozbudowa kolei na północ się opłaci. Uznano, że korzystna będzie rozbudowa na linii Narvik-Tromsø, jednak trasa od Fauske do Narviku nie wydawała się sensowna.
Dlaczego właśnie teraz?
Rozbudowę linii kolejowych na północy Norwegii uzasadnia się dynamicznym rozwojem regionu, z którego eksportowane są ryby oraz owoce morza. Jak tłumaczy reprezentant Høyre, Kent Gudmundsen, północ potrzebuje systemu transportowego, który będzie dobrze funkcjonował.
Morten Skandfer z partii Venstre tłumaczy, że wnioski wyciągnięte z badań 25 lat temu, nie są już aktualne:
„Od tego czasu rozwój przemysłu w północnej Norwegii bardzo się zwiększył. Oczekujemy znacznego wzrostu eksportu ryb i owoców morza. Mówimy tu o pięciokrotnym zwiększeniu do roku 2050.”
Rozwój w zgodzie ze środowiskiem
Planowany rozwój kolei na północy kraju to dobra wiadomość z perspektywy ochrony środowiska. Jak podkreśla nrk.no o ponowne przeanalizowanie rozbudowy linii kolejowej walczyło wiele osób związanych z ekologią, wśród nich organizacja Natur og Ungdom, która obecną decyzję rządu uznała za wielkie zwycięstwo.
Zwiększająca się z czasem produkcja na północy kraju będzie bowiem wymagała rozwiniętego systemu transportu. Kolej będzie zarówno bezpieczną, jak i bardziej przyjazną środowisku alternatywą dla samochodów ciężarowych, która odciąży krajowe drogi.
Źródła: altaposten.no, nrk.no, klartale.no
29-03-2017 22:17
21
0
Zgłoś
29-03-2017 09:21
11
0
Zgłoś