Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Transport i komunikacja

Opóźniony lub odwołany lot? Dowiedz się, jakie masz prawa

Klaudia Synak

05 lipca 2016 14:51

Udostępnij
na Facebooku
Opóźniony lub odwołany lot? Dowiedz się, jakie masz prawa

Opóźniony lub odwołany lot? Dowiedz się, jakie masz prawa MN

Zwrot kosztów, posiłek, a nawet nocleg. Wielu nie wie, jakie prawa przysługują im w razie opóźnienia lub odwołania lotu. Wyjaśniamy, czego mogą oczekiwać klienci linii lotniczych, w przypadku gdy zawiedzie ich przewoźnik.
Według badań przeprowadzonych przez Radę ds. Konsumenckich (Forbrukerrådet), aż ośmiu na dziesięciu Norwegów nie zna swoich praw. Nie wiedzą, co przysługuje im, w przypadku gdy ich lot się opóźni bądź zostanie odwołany.

Prawa konsumenta dotyczą lotów wewnątrz Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) oraz wylotów z tego obszaru. Dodatkowo prawa konsumenta chronią pasażera również w przypadku, gdy przewoźnik jest zarejestrowany na terenie EOG.

Odwołany lot

Zapytaliśmy Ann Hege Skogly z Forbrukerrådet, co powinniśmy zrobić, gdy okaże się, że nasz lot odwołano.

– Pasażer ma prawo do zwrotu pieniędzy, gdy lot zostanie wstrzymany lub odwołany. Może również zażądać od przewoźnika zaproponowania innego lotu w podobnym czasie. Jeśli lot jest odwołany, klient może zażądać zwrotu pieniędzy, innego środka transportu lub przebukowania lotu na najbliższy odbywający się we wskazanym kierunku. Jeśli lot odwołano z winy przewoźnika, konsument ma prawo ubiegać się o rekompensatę. Jej wysokość zależy od odległości samolotem, jaką musiał pokonać pasażer – pisze Skogly w odpowiedzi na pytanie Mojej Norwegii.

Opóźniony lot

Co w przypadku gdy lot się opóźnia?

– Jeśli samolot jest opóźniony, przewoźnik ma obowiązek zadbać o swojego klienta. Na przykład musi zatroszczyć się o to, żeby jego klient nie był głodny ani spragniony. Jeśli pasażer musi czekać całą noc na samolot, ma prawo do otrzymania noclegu. W przypadku gdy opóźnienie samolotu wynosi więcej niż trzy godziny, a przewoźnik mógł tego uniknąć, klient może otrzymać rekompensatę. Jej wysokość jest zależna od odległości, jaką pasażer musi pokonać. Jeśli samolot spóźnia się powyżej pięciu godzin, konsument ma prawo zrezygnować z lotu i zażądać zwrotu pieniędzy – pisze Skogly.

Jednak jeśli zażąda refundacji kosztów, przewoźnik nie będzie miał obowiązku zapewnienia pomocy przy dalszej podróży.

Jedyny przypadek, kiedy pasażerowi nie przysługuje zwrot pieniędzy za lot, to taki, gdy pasażer sam się na niego spóźni.

Lot z przesiadkami

Loty z przesiadką, kiedy podróżujemy różnymi liniami, są nieco bardziej skomplikowane.

Przewoźnik ma obowiązek kontrolować, czy pasażerowie docierają do celu na czas. Jeśli tak się nie dzieje, to pasażer ma prawo żądać między innymi: alternatywnego środka transportu, posiłku czy noclegu, jeśli będzie potrzebny. Takie same prawa dotyczą pasażerów, u których jedna z przesiadek została odwołana – podczas każdego punktu podróży chronią ich prawa konsumenta.

Poznaj swoje prawa

Prawa konsumenckie dotyczące lotów są skomplikowane, dlatego, by ułatwić ich zrozumienie, Rada ds. Konsumenckich stworzyła tzw. kalkulator lotów.

Można tam sprawdzić, jakie prawa przysługują pasażerowi w przypadku opóźnienia i odwołania lotu, overbookingu (linie sprzedają więcej biletów na lot, niż jest dostępnych miejsc), czy zgubienia bagażu.

W kalkulatorze należy wpisać, skąd lecimy, dokąd mieliśmy dotrzeć, problem związany z naszą podróżą, a aplikacja wyświetli, jaka rekompensata nam się należy.

Prawa, które przysługują pasażerowi zależą również od odległości, jaką musi pokonać.

Norwegian zrekompensuje odwołane loty?

W zeszły weekend linie lotnicze Norwegian musiały odwołać około 30 lotów. Powód? Braki w kadrze – wielu pilotów w ramach protestu przeciw zbyt wielu nadgodzinom w pracy wzięło dzień wolny na żądanie. Mimo to przewoźnik nadal sprzedaje bilety na loty. Norwegian usiłował rozwiązać problem – wynajął słowackich pilotów, a norweskim zaproponował zwiększoną stawkę za rezygnację z dni wolnych, ale problem nadal pozostaje. Na razie loty odbywają się normalnie, nie wiadomo jednak jak długo, dlatego warto znać swoje prawa.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok