Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

11
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Nielegalnie naprawiają samochody za 3 miliardy koron rocznie. Władze mówią „dość”

Redakcja

28 marca 2016 08:00

Udostępnij
na Facebooku
12
Nielegalnie naprawiają samochody za 3 miliardy koron rocznie. Władze mówią „dość”

Statens vegvesen chce walczyć z oszustami w branży samochodowej. fot. fotolia.com - royalty free

Coraz więcej licencjonowanych warsztatów samochodowych traci klientów na rzecz napraw „na czarno”.  Dlatego Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad podjął stanowcze kroki, by walczyć z oszustami w branży samochodowej.
Nieautoryzowane naprawy samochodów i praca na czarno w warsztatach samochodowych stają się coraz bardziej palącym problemem w Norwegii. Według norweskiej organizacji pośredników sprzedaży aut i warsztatów samochodowych (NBF) koszty nielegalnych napraw sięgają ponad 3 mld koron rocznie. Suma ta nie zawiera wpływów z myjni samochodowych, wymian opon czy szyb samochodowych. 

– Ocena sytuacji oparta jest na wewnętrznych kontrolach i doniesieniach, jakie zebraliśmy w ostatnim czasie. Po kilku latach stabilnej sytuacji, czarny rynek znowu rozwija się w szybkim tempie ze względu na kryzys ekonomiczny i dużą konkurencję, zwłaszcza na terenach miejskich – mówi John Fiskvik z, lokalnego oddziału NBF w Oslo i Akershus.  

Warsztaty samochodowe zatrudniają niewykształconych pracowników. Niektórzy pracownicy pracują na czarno bez legalnej umowy. Napraw dokonują również zakłady, które formalnie nie spełniają wymagań i nie są warsztatami. Legalne warsztaty obawiają się nieuczciwej konkurencji. – Coraz więcej osób zabiera od nas samochody po kontroli EU (EU-kontroll) i ponownie wraca z już naprawionymi pojazdami. Często podejrzewamy, że wykonano je w nielegalnym zakładzie. Są też tacy, którzy przywożą auta do kontroli w cudzym imieniu – wyjaśnia Georg Nygard, dyrektor administracyjny sieci warsztatów samochodowych Snap Drive.

Władze mówią „dość”

Obecnie jednak coraz trudniej będzie naprawić samochód na czarno. Krajowy Zarząd Dróg i Autostrad (Statens vegvesen) stworzył specjalną komórkę, która będzie ujawniać nielegalne procedery w branży samochodowej, takie jak: praca na czarno, nielegalne kontrole, a także fałszerstwa przeglądów samochodwych, tablic rejestracyjnych, praw jazdy oraz oszustwa związane z długością pracy i odpoczynku kierowców w branży transportowej.

Bezpieczeństwo na drogach

Środowisko samochodowe cieszy się z podjętych przez władze inicjatyw. Zwłaszcza że właściciele warsztatów najbardziej boją się utraty klientów na rzecz tańszych napraw na czarno. Innym ważnym zagadnieniem w tej kwestii jest jakość napraw i bezpieczeństwo kierowców na drodze. 

– Naprawa aut wymaga wyspecjalizowanej wiedzy i kwalifikacji, by zapewnić odpowiednie bezpieczeństwo i poziom usług. Niemal wszystkie naprawy nowoczesnych aut wymagają, w mniejszym czy większym stopniu, specjalnych umiejętności. Serwis wykonany przez niekompetentnego pracownika może spowodować potencjalne zagrożenie życia – przypomina John Fiskvik.

By mieć stuprocentową pewność, że samochód po naprawie pozwala na bezpieczną jazdę, kierowcy powinni korzystać z usług warszatatów samochodowych zaaprobowanych przez Statens vegvesen oraz Inspekcję Pracy (Arbeidstilsynet). Takie warsztaty spełniają wszystkie niezbędnych niezbędne normy oraz gwarantują wysoką jakość usług.

Jeśli ktoś nie wie, jak znaleźć odpowiedni warsztat, może skontaktować się z lokalnym oddziałem Statens vegvesen, który posiada informacje na temat wszystkich autoryzowanych warszatów samochowych. 

Źródło: Newswire
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


mateusz maksymiliak

31-03-2016 00:50

polaczki za naprawy krzycza takie ceny ze chyba lepiej znaoezc tanszy warsztat niz robic u polonii.Ani gwarancji ani rachunku nic,a potem jezdzic i poprawiac.Domorosli mechanicy .

Anders B

29-03-2016 16:36

kaliszanin napisał:
iluz to polaczkow biedaczkow zarabia na naprawach aut na czarno...i bardzo dobrze, ceny w większości warsztatów mają z kosmosu, w przeliczeniu do zarobków drożej jak w Polsce. Często lepiej dobre auto zezlomowac niż naprawiac w warsztacie

krzysztof ignaszak

29-03-2016 16:10

iluz to polaczkow biedaczkow zarabia na naprawach aut na czarno...

XXX moja sprawa

29-03-2016 15:35

aaaaa i juz placza warsztaty co za zamiane klockow chca po 4000. Specjalnie wyszukuja usterki na EU kontrolach i namawaiaja na zostawienie auta z rachunkiem po 15 000 nok za jakies pierdoly ktore sam naprawie za darmo. Tymczasem coraz mniej glupich.... I co mi zrobia jak sobie wezme auto i naprawie sam ?? moga mnie skasowac za EU i hugo im do tego co ja robie z autem. Moze jeszcze mam sie tlumaczyc kto mi panele w domu uklada czy maluje dom ?? - nieosiagalne ....

high octane

28-03-2016 17:27

Problem kiedy juz nie ma co rozdawac. Wtedy trzeba komus wziasc, a wtedy panstwo opiekuncze staje sie panstwem opresyjnym.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok