Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

7
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Autobus bez kierowcy będzie przewozić pasażerów w Stavanger. Pierwsze testy pod koniec roku

Redakcja

16 sierpnia 2016 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Autobus bez kierowcy będzie przewozić pasażerów w Stavanger. Pierwsze testy pod koniec roku

Pierwszy bezzałogowy autobus z miejscami dla 6 pasażerów pojawi się w grudniu tego roku. wikimedia.org - Rama - Creative Commons Attribution-Share Alike 2.0

Pod koniec tego roku do Stavanger trafią pierwsze bezzałogowe autobusy. Według zapowiedzi regionalnego przewoźnika mają one przewozić pasażerów już latem przyszłego roku. Pojazdy są wspólnym dziełem francuskiej firmy Easymile i norweskiej spółki Forus PRT.
Obecnie samochody bezzałogowe to głównie przeróbki fabrycznie produkowanych pojazdów. Atutem autobusu firmy Easymile jest to, że został on zbudowany od podstaw na potrzeby komunikacji zbiorowej. Samoprowadzący się pojazd wyposażony jest w lidar – połączenie lasera z teleskopem. Wykorzystuje on również technologię radaru oraz GPS. Dzięki tym systemom autobus może poruszać się po ustalonej wcześniej trasie i sprawnie omijać przeszkody.

– Ta technologia jest już bardzo rozwinięta, i cieszymy się, że akurat my możemy ją testować – mówi Elisabeth Tostensen szefowa ds. komunikacji spółki Kolumbus, która zapewnia transport zbiorowy w Rogaland.

Lidar jest połączeniem lasera z teleskopem. Laser wysyła poprzez specjalny układ optyczny bardzo krótkie i dokładnie odmierzone, ale silne impulsy światła o konkretnej długości fali i w określonym kierunku. Światło to ulega po drodze rozproszeniu, które jest obserwowane za pomocą teleskopu, znajdującego się w tym samym urządzeniu, a następnie rejestrowane za pomocą czułego detektora – fotodiody lub fotopowielacza, a także kamer CCD i CMOS, który bada natężenie zaobserwowanego rozproszonego światła. Otrzymane dane są następnie analizowane komputerowo.

Kiedy 6-osobowy pojazd zostanie dostarczony, rozpoczną się testy w obszarze wolnym od ruchu. Jeśli autobus zda wszystkie pomyślnie, spółka Kolumbus wprowadzi go na 4 kilometrową trasę.
Kiedy 6-osobowy pojazd zostanie dostarczony, rozpoczną się testy w obszarze wolnym od ruchu. Jeśli autobus zda wszystkie pomyślnie, spółka Kolumbus wprowadzi go na 4 kilometrową trasę. Źródło: Easymile

Testy już w tym roku

Pierwszy bezzałogowy autobus z miejscami dla 6 pasażerów pojawi się w grudniu tego roku. Dostarczy go francuska firma Easymile współpracująca z Forus PRT, która ma siedzibę w parku przemysłowym Forus w Rogaland.

– Autobus powinien być dostarczony już w październiku, ale z powodu opóźnień jego dostawa planowana jest na grudzień – mówi Stein Racin Grødem, dyrektor administracyjny w parku przemysłowym Forus.

Kiedy 6-osobowy pojazd zostanie dostarczony, rozpoczną się testy w obszarze wolnym od ruchu. Jeśli autobus zda wszystkie pomyślnie, spółka Kolumbus wprowadzi go na 4 kilometrową trasę. Na początku kursy będą odbywały się wraz z operatorem firmy Easymile. Dopiero później autobus będzie jeździł samodzielnie. 

– Chcemy, żeby autobus kursował od przystanku do przystanku w parku przemysłowym Forus – mówi Grødem.
EASYMILE driverless shuttle at EPFL University in Lausanne, Switzerland

Bezpieczeństwo stawiamy na pierwszym miejscu

Sterowany przez komputer pojazd może osiągnąć maksymalną prędkość 40km/h. Jednak na trasie jego średnia prędkość wyniesie 25km/h – jest najbezpieczniejsza, gdyby miało dojść do wypadku.

– Dla nas w Kolumbus ważne jest, aby wszystko od samego początku odbywało się w bezpieczny sposób. Bezpieczeństwo stawiamy na pierwszym miejscu – mówi Elisabeth Tostensen.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok