1
fot. Jernbaneverket |
Modernizacja pilnie potrzebna
- Szyny są nieco mocniejsze po szwedzkiej stronie, niż po norweskiej. Szwedzi wymienili i wzmocnili je na całej długości linii po swojej stronie granicy. My też wymieniliśmy część szyn, ale nie wszystko. Parametry linii po norweskiej stronie są takie same, jak w latach 60. XX wieku - mówi Thor Brækkan, dyrektor linii.
Potrzeba modernizacji Ofotbanen stała się tak paląca, że Stowarzyszenie przedsiębiorców z rejonu Narwiku (Narvikregionen Næringsforening), stowarzyszenie Futurum oraz port w Narwiku zawiązały koalicję na rzecz Ofotbanen (Ofotbanealliansen). Przyłączył się do nich cały szereg firm. Celem stowarzyszenia jest lobbowanie na rzecz wybudowania drugiego toru na dziewięciokilometrowym odcinku linii, położonym na terenie Norwegii (Długość całej linii to 42 kilometry). Cel ten miałby zostać zrealizowany do roku 2020.
Szkopuł w tym, że taka inwestycja będzie kosztować wiele miliardów koron, bo teren jest bardzo trudny.
Strategiczna linia
Jednak koszty kosztami, ale inwestycja niewątpliwie jest potrzebna.
Objetość towarów przewożona linią Ofotbanen w ciągu najbliższych siedmiu lat ulegnie potrojeniu. Conajmniej. To, jak mówią analitycy, dość ostrożne szacunki.
Oprócz rudy żelaza 90% wszystkich produktów spożywczych, sprzedawanych w północnej Norwegii przywożonych jest koleją ze Szwecji. Jak niewłaściwe by się to komuś wydawało, fakty są bezlitosne: podróż lądowa z Oslo zajmuje 27 godzin.
Gigant kopalniany LKAB, czyli szwedzka spółka zajmująca się wydobyciem żelaza, był w ostatnich latach jedynym przewoźnikiem rudy na Ofotbanen, ale konkurencyjna spółka Northland buduje właśnie duży terminal rudowy w Narwiku i będzie chciała wysyłać do niego kilka lub nawet kilkanaście pociągów z rudą dziennie.
Także LKAB jest zainteresowany zwiększeniem przepustowości linii.
- To dla nas bardzo ważne, by zrobić coś z Ofotbanen - potwierdza dyrektor administracyjna spółki, Heidi Rondestvedt.
Obecnie LKAB wysyła codziennie z Kiruny do Narwiku 11 pociągów pełnych rudy żelaza. Pojedynczy pociąg potrafi mieć 68 wagonów i długość ponad 750 metrów.
Atrakcja turystyczna?
Związek Pracowników Kolejowych (Norsk Jernbaneforbund) podkreśla również, że oprócz znaczenia gospodarczego Ofotbanen mogłaby stać się atrakcją turystyczną dla pasażerów statków wycieczkowych, zawijających do portu w Narwiku.
Źródło: Dagens Næringsliv, Aktuell.no
To może Cię zainteresować
01-04-2013 13:08
1
0
Zgłoś