Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

12
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

3
Przedszkole w Norwegii - ”Norsk Barnehage ”

Przedszkole w Norwegii jako instytucja jest częścią wspólnej europejskiej tradycji. Nowoczesne przedszkola realizują dwa podstawowe zadania: socjalne i pedagogiczne. Z realizacji tych zadań wynika podział na przedszkola całodzienne, czyli 9 godzinne, które nazywane są „heldagsbarnehage”, z głównym zadaniem opieki nad dziećmi, oraz przedszkola 5 godzinne nazywane „kortidtsbarnehage” realizujące zadania czysto pedagogiczne.


Na dzień dzisiejszy norweskie przedszkole realizuje właśnie te dwa zadania łącznie, gdzie opieka oraz wychowanie i rozwój pedagogiczny stanowią jedna całość.

Pierwsze uregulowanie prawne dla norweskich przedszkoli zwane „Barnehageloven”, powstało w 1975 , które stworzyło większe możliwości działania. Przedszkole stało się instytucją prowadzoną i kierowaną przez pedagoga z wykształceniem o kierunku wychowania przedszkolnego „Forskolelærer” (Przedszkolanka).

W roku 1995 powstał ramowy plan (statut) dla przedszkoli zwany ”Rammeplan for barnehagen”. Według zapisów prawa na którym bazuje ten ramowy plan, przedszkole jest instytucją której zadaniem jest ścisła współpraca z domem rodzinnym dziecka.
Celem tego ramowego planu jest wskazanie personelowi przedszkola obowiązujących form współpracy w oparciu o planowanie i przeprowadzenie oceny działalności przedszkola jako instytucji.

Ramowy plan (statut) jest podzielony na trzy części:
- pierwsza cześć zawiera zapisy ogólne,
- druga cześć ustala obszary z zakresu doświadczeń, przeżyć i nauki,
- trzecia cześć wskazuje jak stosować plan.

Plan ten (statut) jest ważnym dokumentem w każdym norweskim przedszkolu. Jest też konkretnym dokumentem w którym są wyszczególnione poszczególne działy:

 Obowiązujące prawo dotyczące przedszkola,
 Prawo o jakości i socjalnej współpracy,
 Pięć dziedzin obszarów, poprzez które każde dziecko zdobędzie doświadczenia:
- społeczeństwo, religia i etyka
- estetyka
- mowa, tekst i komunikacja
- natura,srodowisko
- zdrowie i aktywność fizyczna

Każde przedszkole z mocy tych dokumentów ma także za zadanie opracować własny plan roczny który obejmuje przedszkole zawartość jako jednostkę. Taki plan dodaje się rodzicom realnego współdziałania (Radzie Rodziców) w ramach współpracy z przedszkolem.


Aby dokładniej zaprezentować norweskie przedszkole przedstawię więcej informacji z wybranego jednego przedszkola miejskiego.

Przedszkole to przyjęło za motto:

Będziemy starać się dosięgnąć gwiazd na niebie
poprzez stwarzanie każdego dnia wartościowym”.



W planie przedszkola najważniejsze zadanie jest opisane jako:

Poprzez przeżycia, zabawę i naukę stwarzamy warunki
na szczęśliwe dzieciństwo i współpracę z rodzicami”.



Znaczy to, że wszyscy razem, rodzice dzieci i personel przedszkolny mamy przygotować dobry start w życie każdemu dziecku.


ORGANIZACJA PRZEDSZKOLA

- Przedszkole otwarte jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.30 do 17.00.
- Wiek dzieci w przedszkolu 3-6 lat.
- Ilość dzieci w grupach około 18-20 dzieci.
- Grupy dziecięce są mieszane, to znaczy iż nie ma podziału według wieku.
- Przedszkole otwarte jest w dni powszechne z wyjątkiem wigilii Bożego Narodzenia i Nowego Roku oraz środy przed tłustym czwartkiem, wtedy czynne jest do godziny 12.00.
Jeżeli zajdzie potrzeba ze strony rodziców poza ustalonym czasem należy skontaktować się z dyrektorem przedszkola.

Przedszkole ma z góry zaplanowane 5 dni w roku kiedy jest przedszkole zamknięte. Jeden dzień jest w związku ze początkiem nowego roku szkolnego w połowie sierpnia. Następny na jesień, kolejny na pierwszy dzień Nowego Roku, jeden dzień na trzeci dzień Świat Wielkanocnych i ostatni na Święto Zielone Światki.

Personel przedszkola tworzą:
- dyrektor przedszkola – „styren”,
- zaś w każdej grupie jest jeden pedagog z wykształceniem o kierunku wychowanie przedszkolne „pedagogik lider go to assistenter” oraz dwie asystentki.

Budynek przedszkolny swoim wyglądem przypomina dom. Położony jest w środowisku naturalnym w sąsiedztwie ze szkołą podstawową. Wewnątrz są pokoje w których przebywają dzieci oraz jest kuchnia i łazienka przypominające wyglądem dom.

Dzieci maja do wyboru możliwości zabawy w poszczególnych pokojach.
Są tam np.: pokój z klockami, pokój z poduszkami, kącik dla lalek.
Stoły przy których siadają dzieci to także duże ciężkie stoły i ławki, zaś w niektórych miejscach można spotkać stoliczki i krzesełka dostosowane do wysokości dzieci.

Plac zabaw jest wypełniony urządzeniami, które stwarzają dziecku możliwości rozwoju fizycznego oraz miły pobyt na świeżym powietrzu.

Dzieci przebywają conajmniej dwie godziny dziennie na powietrzu bez względu na pogodę,

Norweskie motto skierowane właśnie na pełną realizację tego priorytetu brzmi:
dlatego tez ważna jest odzież zewnętrzna, która jest przystosowana do każdej pory roku i związanej z nią pogody.

Nie ma zlej pogody, jest zła odzież !”
„Det finnes ikke dårlig vær, det finnes dårlige klær!”




Organizacja dnia:

07.30 otwarcie przedszkola
08.00 śniadanie według potrzeb indywidualnych
08.00 zabawa
10.00 sprzątanie
10.15 zbiórka
11.00 toaleta
11.15 posiłek
11.45 ubieranie się
12.00 zabawa na dworze
14.45 sprzątanie zabawek na dworze
15.15 posiłek
15.30 czytanie książek
16.00 zabawa
17.00 zamkniecie przedszkola

Zbiorki dzieci są organizowane z zachowaniem podziału według wieku dzieci:
3 i 4 latki oraz 5 i 6 latki .

Posiłki
Dzieci przynoszą ze sobą jedzenie, śniadanko tak zwana „ matpakke” które spożywają w trakcie wspólnych posiłków. Do tych posiłków każde dziecko przynosi ze sobą jeden owoc lub warzywo dziennie. Można też mieć jogurt. Owoce i warzywa są zbierane na wspólna tace i podzielone tak aby dzieci mogły wspólnie spożyć je z rożnego gatunku. Dzieci dostają także do picia mleko. W niektórych przedszkolach jest zorganizowany dzień posiłku przygotowanego, np. zupa lub chleb posmarowane dżemem, a także sery, warzywa, wędlina oraz owoce. Rodzice płacą za mleko i wspólne posiłki około 50 kr. na miesiąc.

Oplata miesięczna za miejsce w dziennym przedszkolu miejskim wynosi około 4000kr. (1kr- korona norweska ok. 0,50 zł) Jest możliwość uzyskania rabatów dla rodzeństwa chodzącego do tego samego przedszkola.

Pierwsze chwile dla dziecka w przedszkolu są najtrudniejsze i są traktowane jako bardzo ważne wydarzenie w ich życiu. Przygotowywanie malucha do pobytu w przedszkolu trwa od kilku dni do kilku tygodni. Najczęściej wystarczy tydzień, lecz to w zależności od indywidualnych potrzeb dziecka. Każda rodzina ma możliwość indywidualnego poznawania przedszkola zanim dziecko zacznie do niego chodzić. Maluch wraz z rodzicem odwiedza przedszkole i grupę do której będzie uczęszczało. Początkowo rodzic jest z dzieckiem i stopniowo skraca się pobyt rodziców w przedszkolu.

Przyprowadzanie i odbieranie dziecka jest także ważnym momentem w życiu przedszkolaka. Codzienny kontakt z rodzicami i „samarbeid” personelu przedszkolnego sprawia, że dziecko czuje się pewniej jak rodzic wprowadza je do grupy i tam się żegnają. Chodzi o to aby dziecko czuło się bezpiecznie i było szczęśliwe podczas pobytu w przedszkolu. Rodzice odbierają swoje pociechy także wchodząc po nie do sali.

W razie choroby dziecka lub innego powodu należy zgłosić nieobecność dziecka w przedszkolu podając powód nieobecności.


Ewa Wos

Źródło:www.przedszkolak.pl

Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


To raczej logiczne ,że się płaci za całość ,przecież miejsce jest zajęte i nikt nie może go zająć na czas nieobecności danego dziecka ...

olenka g

13-07-2009 22:40

dzieki agata26! pozdrawiam!

a a

10-07-2009 22:53

Tak płaci sie, moje dzieci często chorowały w okresie zimowym , w zwiazku z tym równie czesto były w domku,
A za przedszkole mósiałam zapłacić.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok