Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Polacy w Norwegii

EU-kontroll

klaudia@mojanorwegia.pl

22 lutego 2015 06:34

Udostępnij
na Facebooku
14
EU-kontroll


Co musisz wiedzieć o EU-kontroll?



EU-kontroll to obowiązkowa kontrola samochodów pod kątem bezpieczeństwa i ochrony środowiska. EU-kontroll dotyczy wszystkich kierowców. 

Kto kontroluje? 


EU-kontroll można wykonać we wszystkich autoryzowanych przez Statens Vegvesen (nor. Państwowy Zarząd Dróg) warsztatach/ punktach kontroli. Kontrolujący (tj. warsztat/ punkt kontroli) jest odpowiedzialny za przekazanie wyników kontroli do Statens Vegvesen. Mimo to, właściciel samochodu ma prawo do otrzymania dokumentu, który potwierdza wykonanie kontroli. 

samochody w warsztacie

foto: fotolia.com

Co sprawdzić przed kontrolą? 


EU-kontroll jest kontrolą bezpieczeństwa, dlatego należy zadbać, aby poniższych 10 punktów było spełnionych. 

1. Sprawdź czy żarówki w światłach samochodowych nie są uszkodzone bądź zużyte. 
2. Sprawdź czy działa klakson. 
3. Sprawdź stan wycieraczek (tj. czy działają zgodnie z rytmem i nie zostawiają śladów). 
4. Lusterka boczne nie mogą być pęknięte lub w żaden inny sposób uszkodzone. 
5. Sprawdź czy masz w bagażniku trójkąt ostrzegawczy i kamizelkę odblaskową. 
6. Sprawdź czy wszystkie pasy bezpieczeństwa działają prawidłowo. 
7. Sprawdź czy śruby mocujące koła są na miejscu. 
8. Prędkościomierz musi działać bez zarzutu. 
9. Miej przy sobie kartę samochodu. 
10. Zadbaj o to by samochód był czysty. 

ubezpieczenie samochodu w Norwegii

Reklama

Kiedy należy wykonać kontrolę? 


Pojazdy poniżej 3500 kg: 

- pierwsza kontrola obowiązuje po 4 latach kalendarzowych od pierwszej rejestracji pojazdu; 
- następne kontrole samochodu powinny być przeprowadzane co 2 lata. 

Data rejestracji pojazdu znajduje się w karcie pojazdu. 

Pojazdy powyżej 3500 kg, taksówki i ambulanse: 

- Pierwsza kontrola powinna być wykonana po upływie 12 miesięcy; 
- kolejne kontrole powinny być co roku. 

W którym miesiącu powinna odbyć się kontrola? 


Miesiąc w którym powinna odbywać się kontrola wyznacza ostatnia cyfra na tablicy rejestracyjnej pojazdu. 

W ten sposób: 
- jeśli ostatnią cyfrą jest 1, to kontrola powinna odbyć się w styczniu; 
- jeśli ostatnią cyfrą jest 2, to kontrola powinna odbyć się w lutym; 
- jeśli ostatnią cyfrą jest 3, to kontrola powinna odbyć się w marcu; 
- jeśli ostatnią cyfrą jest 4, to kontrola powinna odbyć się w kwietniu; 
- jeśli ostatnią cyfrą jest 5, to kontrola powinna odbyć się w maju; 
- jeśli ostatnią cyfrą jest 6, to kontrola powinna odbyć się w czerwcu; 
- jeśli ostatnią cyfrą jest 7, to kontrola powinna odbyć się w listopadzie; 
- jeśli ostatnią cyfrą jest 8, to kontrola powinna odbyć się w sierpniu; 
- jeśli ostatnią cyfrą jest 9, to kontrola powinna odbyć się we wrześniu; 
- jeśli ostatnią cyfrą jest 0, to kontrola powinna odbyć się w październiku. 

Kontroli pojazdu można dokonać 4 miesiące przed ostatecznym terminem kontroli.   

Termin kontroli pojazdu można również sprawdzić w inny sposób: 
- SMS-em: cena wiadomości wynosi 3 korony, w wiadomości otrzymujemy między innymi informacje o terminie kontroli, o tym czy podatek na samochód jest opłacony oraz kto jest właścicielem pojazdu. Wiadomość o treści REGNR (numer rejestracyjny pojazdu) należy wysłać pod numer 2282. 
- Na stronie Statens Vegvesen.     

kredyt
reklama

EU-kontroll nie można wykonać za granicą. Jest to kontrola, którą obowiązkowo trzeba wykonać w Norwegii.   



Źródła: vegvesen.no, naf.no, tu.no 
Zdjęcie frontowe: fotolia.com - royalty free
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


tomasz kulaga

20-03-2015 12:49

Co się zmienia od Kwietnia?
Czemu ma to trwać tak długo?

Mocarny Knur

23-02-2015 10:18

Tak, 2 razy robiłem kontrolę w NAFie na Økern w Oslo i byli bardzo w porządku. Nawet kawę gratis dają, 2 razy samochód przeszedł bez ani jednego błędu, pierwszy raz była to 26 letnia mazda a potem peugeot 7 letni. A rdza na kancie tarczy hamulcowej jest zawsze. W książce o rdzy Statens Vegvesen dla warsztatów jest napisane, że hamulce się odrzuca, jeśli więcej, niż 25 % powierzchni jest zardzewiała, ale chodzi o powierzchnię roboczą, gdzie klocek się styka z tarczą. Na kancie tarczy rdzy może być skolko ugodno. A warsztaty naciągają na wymianę.

Milka ...

22-02-2015 22:40

Kowalski, walnij sie w ten zakupty leb... juz skorygowali tekst zeby na wiekszych debili nie wyjsc... bezczelnosc redakcji, nie znaja sie na fachu to niech sie za sprzatanie wezma...

Jan Kowalski

22-02-2015 21:54

milka_milka czytaj ze zrozumieniem, a jak już bierzesz coś w cudzysłów to dokładnie a nie wymyślasz swój tekst. Zwykłe pojazdy kontrolujemy co dwa lata po 4 latach od nowości, zwykle czyli poniżej 3500 kg, a co rok kontrola obowiązuje te powyżej 3500 kg, taksówki i ambulanse. Wszystko napisane poprawnie, to z Twoim zrozumieniem tekstu czytanego coś jest nie tak

grzegorz zdenek

22-02-2015 21:25

jamiro napisał:
Prawda, ze rdza na tarczach hamulcowych to standart, ile razy bylem w serwisie na EU to wiecznie byly tarcze do wymiany bo rdza na kantach. Za pierwszym razem zainwestowalem w lepszej jakosci i firmowe tarcze, zuzycie wedlug mnie niewielkie, ale..... rdza !!! smiechu warte. A w NAFie jeszcze nie robilem kontroli. Faktycznie tak jest, ze w miare rozsadnie przeoprowadzaja kontrole ??

Łukasz J.

22-02-2015 21:11

Prawda, ze rdza na tarczach hamulcowych to standart, ile razy bylem w serwisie na EU to wiecznie byly tarcze do wymiany bo rdza na kantach. Za pierwszym razem zainwestowalem w lepszej jakosci i firmowe tarcze, zuzycie wedlug mnie niewielkie, ale..... rdza !!! smiechu warte. A w NAFie jeszcze nie robilem kontroli. Faktycznie tak jest, ze w miare rozsadnie przeoprowadzaja kontrole ??

Jon Doe

22-02-2015 15:28

Bilmekaniker napisał:
Żarówki się zużywają kolego np;kierunków pomarańczowe !!

No fakt u mnie nie świecą już tylko mrugaja co chwila..

Mocarny Knur

22-02-2015 15:14

EU kontroll powinno się wykonywać wyłącznie w NAFie. Wystrzegać się należy jak ognia Snapdrivów, czy innych warsztatów kuszących niską ceną badania. Takie warsztaty żyją ze znajdowania błędów, których nie ma i naciągania na wymianę dobrych części na dobre. Zajeżdżając do takiego warsztatu mamy jak w banku błąd kategorii 2 z opisem: niebezpieczna rdza na tarczach hamulcowych.

Milka ...

22-02-2015 12:20

MN wy sie zastanowcie kto pisze te artykuly!! najpierw piszecie

"Po tym, jak pojazd skończy 4 lata, należy wykonywać kontrolę co roku"
a chwile nizej

"- później samochód powinien mieć przeprowadzane kontrole co 2 lata"

nie wiem co za szkoly skonczyliscie ale wypadaloby miec chociaz gimnazjum!!!!
to sie staje zalosne!! nie da sie tego czytac!!

wprowadzacie ludzi w blad nie zastanawiajac sie nad logika tego co ktos nagryzdal!!!

chlam i jeszcze raz chlam!!!

do roboty a nie google tlumacz!! jezyka sie uczyc - w szczegolnosci polskiego!!

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok