Podatki w Norwegii

Pismo ze Skatteetaten na temat rozliczenia podatkowego 2015 – wystarczy na nie odpowiedzieć

Udostępnij
na Facebooku
Pismo ze Skatteetaten na temat rozliczenia podatkowego 2015 – wystarczy na nie odpowiedzieć

Rejestracja aktualnego adresu w Norwegii jest potrzebna, by dopełnić wszelkich formalności. Fot. fotolia - royalty free

Otrzymałeś pismo zatytułowane „Anmodning vedrørende likningen” i obawiasz się, że Twoje rozliczenie podatkowe nie zostanie zaakceptowane? W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, czego dotyczy ten dokument, a także – w jaki sposób się do niego odnieść.
Wielu podatników w Norwegii otrzymało w ciągu ostatnich kilku tygodni pismo ze Skatteetaten, czyli norweskiego Urzędu Podatkowego. „Anmodning vedrørende likningen” oznacza „zapytanie dotyczące rozliczenia”. To dokument wzywający do złożenia wyjaśnień w związku z przesłanym do urzędu rozliczeniem podatkowym i zawartymi w nim odpisami czy ulgami. Nie musisz się natomiast martwić o to, że nie uda się otrzymać zwrotu, na jaki liczyłeś. Wystarczy na ten dokument odpowiedzieć.

Trzy tury wezwań

Wspomniane pismo zostało dotychczas wysłane trzy razy – 20 lipca oraz 10 i 23 sierpnia. Każde z nich zostało ograniczone terminem nadsyłania odpowiedzi bądź komentarzy w ciągu 14 dni od daty jego wystawienia. Ich treść nawiązuje do odpisów, o które podatnik się ubiegał. Wysyłając ten dokument, urząd prosi o szczegółowe wyjaśnienia w związku z rozliczeniem w statusie pendler lub drugiej klasie podatkowej. Jeżeli znalazłeś się wśród odbiorców tego listu, sprawdź, co i kiedy musisz przesłać.

Masseutsendelse

Z treści pisma wynika, że urząd prowadzi kontrole rozliczeń. Dlatego poprosił o przysłanie szczegółowych obliczeń oraz dokumentów potwierdzających prawo do odpisów. Nie ma powodów do zmartwień — urzędowy list masowo wysłano do podatników, którzy osiągnęli wysokie odpisy w rozliczeniu za rok 2015. W ten sposób Skatteetaten chce mieć pewność, że przy tak ogromnej puli pendlerów nie wkradną się pomyłki i przeoczenia. Przesyłanie takiego wezwania umożliwi urzędowi dokładne sprawdzenie każdego podatnika, i zminimalizuje margines błędów spowodowanych przeoczeniem informacji.

Masowo nie oznacza przypadkowo

Fakt, że zapytanie z urzędu zostało rozesłane do większej grupy osób rozliczających się z podatku w Norwegii, nie zwalnia Cię z obowiązku wysłania odpowiedzi. Wysokie kwoty odpisów wywołały konieczność wtórnego potwierdzenia. Każdy podatnik otrzymał w piśmie swój własny numer referencyjny, który widnieje w systemie urzędu podatkowego. Dzięki temu identyfikatorowi Skatteetaten ma kontrolę nad tym, do kogo została wysłana korespondencja i w jakiej sprawie. Jak mówi treść pisma, zignorowanie zapytania może skutkować nieprzyznaniem odpisów, które nie zostały wystarczająco uargumentowane.

Jak odpisać?

Jeżeli chcesz mieć pewność, że Twoje odpisy zostaną w pełni uwzględnione, należy wysłać do urzędu pismo z dokładnie rozpisanymi kalkulacjami, które pokażą, w jaki sposób otrzymałeś kwoty wprowadzone w rozliczenie. Ponadto każda informacja musi zostać potwierdzona dokumentem – wymaganymi załącznikami są m.in. potwierdzenia podróży czy przelewy z banku. W piśmie co prawda wspomniano, że jeżeli już raz wysyłałeś do urzędu dokumenty, to ponowne załączanie tego samego nie jest koniecznie. Natomiast z doświadczenia wiadomo, że dokumenty czasami giną, więc jeżeli nadal masz dostęp do tej dokumentacji, najbezpieczniej jest wysłać ją ponownie. Ważne jest, żeby opisać każdy punkt, który Ciebie dotyczy. Jeśli masz problemy ze zrozumieniem niektórych części listu, najlepiej jest zasięgnąć porady firmy rozliczeniowej bądź przekazać dokument do tłumacza.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl