Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

4
Język ojczysty w szkole norweskiej


Foto: (Colourbox.com)
NORWEGIA - Według prawa norweskiego, każdy uczeń szkoły podstawowej lub średniej, którego język ojczysty nie jest językiem norweskim, ma prawo do nauki języka norweskiego jako drugiego (obcego) na dopasowanym do swych potrzeb poziomie, aż do momentu, gdy opanuje go na tyle, by móc bez problemu uczestniczyć w zajęciach wraz z rówieśnikami.

Jeśli jest to konieczne, taki uczeń ma też prawo do nauki języka ojczystego i/lub dwujęzycznej nauki przedmiotów. Także w tym przypadku, dziecku przysługują zajęcia  z języka ojczystego do chwili, gdy osiągnie wystarczające umiejętności w języku norweskim.

Głównym celem nauczania języka ojczystego w Norwegii jest pomoc w przyswojeniu języka norweskiego poprzez rozwijanie umiejętności w pierwszym języku. Nauka czytania i pisania w języku ojczystym jest pomocna w procesie uczenia się tego samego w obcej mowie. Inną ważną kompetencją jest zdolność  rozumienia rozmaitych pojęć z poszczególnych dziedzin i przedmiotów szkolnych. Uczniowi łatwiej będzie pojąć i skojarzyć znaczenie danego wyrazu, jeśli zostanie ono wytłumaczone w języku, który umie lepiej. Tym samym obszerny zasób słownictwa w języku ojczystym toruje drogę dla nauki większego zasobu terminów w języku obcym, a to z kolei wpływa na naukę czytania.

Innym celem jest rozwijanie tożsamości bilingwalnej. Realizować się ma to zarówno przez naukę obu języków, a także przybliżenie kultury, tradycji i zwyczajów w swojej ojczyźnie oraz Norwegii. Zrozumienie różnic kulturowych i docenienie dwujęzyczności (przez samego ucznia, nauczycieli, rodziców, rówieśników i inne osoby) niesie ze sobą ogromny potencjał, który może pomóc uczniowi w podbudowaniu własnej wartości oraz zminimalizowanie możliwych trudności w nauce spowodowanych różnicami kulturowymi.

Na co kładzony jest nacisk na zajęciach języka ojczystego/dwujęzycznej nauki przedmiotów, zależy od potrzeb ucznia. Program nauczania skonstruowany jest według kompetencji i jest niezależny od wieku dziecka.

Źródło: www.morsmal.no

Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


kalinka81

16-03-2016 20:40

ja ciągle myślę o wyrowadzce z rodziną, tylko obawiam się właśnie tej znajomości języka u dzieci...

Darius Fenci

13-03-2016 00:28

Mam wielu znajomych, którzy wyjechali do Norwegii po lepszy byt, nie umieli języka.. Wiem, jak język w szkole jest ważny, ważniejszy moim zdaniem od historii czy matematyki ! Poczytajcie o tym z pomocą Preply I dowiecie sie duzo www.agathalover.com/p/blog-page_16.html

BiZi Z Wlochaczewa

15-01-2013 17:14

aleksja napisał:
W tym temacie znajdują się komentarze do artykułu Język ojczysty w szkole norweskiej
W praktyce wyglada to inaczej. Szkoly nie chca wykorzystywac swojego budzetu do takich celow.


oczywiste, ze nie chca, ale jakos nie robia problemow.....nikt z moich znajomych nie mial z tym problemu. I nie mam na mysli Oslo

Marta Sawicka

15-01-2013 17:09

Ok Co w sytuacji, gdy dziecko nie zna języka?

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok