Wymagania dla firm sprzątających

03.08.2015.
Wymagania dla firm sprzątających

Od prawie trzech lat obowiązują w Norwegii specjalne zasady dotyczące firm sprzątających. Każda firma, która chce legalnie świadczyć usługi sprzątające musi ubiegać się o autoryzację (zezwolenie, aprobatę) z Norweskiej Pańśtwowej Inspekcji Pracy (Arbeidstilsynet). Przepisy te dotyczą także oddziałów firm zagranicznych (NUF) i firm jednoosobowych (ENK).


Po otrzymaniu autoryzacji (godkjenning) firma zostaje wpisana do specjalnego rejestru Arbeidstilsynet, gdzie każdy może sprawdzić, czy możliwe jest podpisanie umowy o świadczeniu usług.


Niezbędne rejestracje


Firma starająca się o autoryzację musi być zarejestrowana w rejestrach Brønnøysund: rejestrze podmiotów (Enhetsregisteret), rejestrze przedsiębiorstw (Foretaksregisteret), rejestrze VAT (Merverdiavgiftsregisteret). Należy też zgłosić pracowników do rejestru NAV lub do Centralnego Urzędu Podatkowego ds. Obcokrajowców (SFU) w przypadku firm zagranicznych.

Dokumentacja


Przedsiębiorstwo musi dostarczyć dokumentację poświadczającą współpracę z zaaprobowaną przez Inspekcję Pracy przyzakładową służbą zdrowia (BHT), ubezpieczenia pracowników, pisemne  umowy dla wszystkich pracowników oraz  dowód przestrzegania postanowień umowy zbiorowej. Dokumentacja dotycząca pracowników nie jest oczywiście wymagana dla właścicieli firm jednoosobowych.

Stawki minimalne


Upowszechniona umowa zbiorowa (almenngjort tariffavtale) w branży sprzątającej zakłada, że pracownicy mają otrzymywać wynagrodzenie nie mniejsze niż 169,37 NOK za godzinę. Pracownicy poniżej osiemnastego roku życia otrzymują co najmniej 122,76 NOK za godzinę. Za pracę w nocy (między 21.00 i 6.00) dodatek jest ustalany indywidualnie, nie może być jednak mniejszy niż 26 NOK za godzinę. Dodatkowo dokładnie określone są stawki za pracę w soboty, niedziele i inne dni świąteczne. Podane stawki obowiązują od 8 maja 2015 r.

Krok 1 Podanie


Podanie o zezwolenie wraz z dokumentacją można składać w formie elektronicznej. W czasie jego rozpatrywania przedsiębiorstwo otrzyma pismo informujące od kiedy można starać się o identyfikatory dla pracownikó. W czasie rozpatrywania podania informacje dotyczące firmy będą widniały w rejstrze na stronie (status: rozpatrywane).

Krok 2 Identyfikatory


Zarówno norweskie jak i polskie firmy sprzątające mają obowiązek wyposażenia swoich pracowników w identyfikatory. Identyfikatory muszą posiadać także osoby prowadzące własną działalność gospodarczą (ENK) nie zatrudniające pracowników. Identyfikatory norzą obecnie nazwę HMS-kort.

Krok 3 Wpis do rejestru


Po otrzymaniu zezwolenia, firma sprzątająca zostanie wpisana do rejestru Inspekcji Pracy. Jej status w rejestrze zmieni się na „godkjent" - uznana. Klienci korzystający z usług sprzątających muszą wybierać firmy widniejące w rejestrze.

BHP czyli HMS


Firmy sprzątające muszą tak jak inne przedsiębiorstwa przestrzegać przepisów związanych z BHP. Przy opracowywaniu planu HMS nalezy dodatkowo uważnie przyjrzeć się używanym środkom czystości i standardowo uwzględnić w ocenie ryzyka specyfikę stanowiska pracy.

Coroczna deklaracja


Firmy posiadające autoryzację zobowiązane są do przesłania deklaracji dotyczącej warunków panujących w przedsiębiorstwie do Arbeidstilsynet. Deklarację powinno złożyć się do 31 stycznia.


Źródło: Arbeidstilsynet.no

zdjęcie: fotolia.pl - royalty free
Gość
Wyślij
Zmieniony ( 15.12.2017. )
 

Przydatne linki