Wszystko, co powinieneś wiedzieć o prowadzeniu firmy w Norwegii

12.05.2015.
Wszystko, co powinieneś wiedzieć o prowadzeniu firmy w Norwegii

Coraz więcej Polaków decyduje się na założenie własnej działalności gospodarczej. Jakie wyzwania ich czekają?


Choć formalności przy zakładaniu firm w Norwegii są dużo mniej skomplikowane niż w Polsce, to nadal mogą stanowić wyzwanie dla przyszłych i obecnych przedsiębiorców. Firmę może założyć każdy, ale doświadczenie wielu Polaków pokazuje, że dla osiągnięcia sukcesu ważna jest znajomość i umiejętność interpretacji norweskich przepisów.

Dlatego też rozpoczynamy na Mojej Norwegii nowy dział w pełni poświęcony prowadzeniu działalności gospodarczej w Norwegii. Partnerem działu jest Novum Consulting AS, firma specjalizująca się w zakładaniu działalności i prowadzeniu profesjonalnej księgowości dla firm w Norwegii. Przy okazji premiery nowego działu, zapytaliśmy Katarzynę Ramberg, prezesa zarządu Novum Consulting AS, o wyzwania związane z prowadzeniem biznesu w Norwegii.

Marta Filaber: O czym powinien pamiętać każdy początkujący przedsiębiorca zanim zdecyduje się na prowadzenie własnego biznesu w Norwegii?

Katarzyna Ramberg: Pierwsza ważna decyzja to wybór formy organizacyjnej firmy. Na pytanie „Jaka firmę najlepiej zarejestrować?” nie ma jednoznacznej odpowiedzi – zależy to od branży, w jakiej chcemy działać, ryzyka finansowego, naszej własnej sytuacji ekonomicznej, a czasami wymagań klienta.

Bardzo ważne jest, aby zapoznać się ze wszystkimi przepisami i wymaganiami, które musimy spełnić prowadząc firmę – niektóre branże wymagają specjalnych zezwoleń i certyfikatów i czasami może się to wiązać z dodatkowymi kosztami. Koszty to jedno z podstawowych pytań, które trzeba przeanalizować – jaką cenę zaproponować klientowi, aby nasza firma przynosiła nam zysk?

O co najczęsciej pytają Polacy, który rozważają założenie firmy w Norwegii?

- Dużo pytań dotyczy sposobu rejestracji firmy, wymagań dotyczących posiadania kont bankowych, systemu wystawiania faktur. Z doświadczenia widzimy, że podatki to jeden z najczęściej pojawiajacych się tematów. Pojawiają się pytania o podatek VAT, zaliczki na podatek od zatrudnionych pracowników oraz podatek dochodowy firmy. Dużo osób pracujących na etacie rozważa przejście na własną działalność. Wynika z tego wiele wątpliwości np. czy dzialalność będzie się opłacać, jakie dodatkowe zobowiazania podejmujemy jako właściciel i pracodawca oraz czy można sobie poradzić bez bardzo dobrej znajomości języka norweskiego.

Katarzyna Ramberg
Katarzyna Ramberg z Novum Consulting AS.

Jakie największe wyzwania stoją przed początkującymi przedsiębiorcami w Norwegii?

- W początkowym procesie rejestracji firmy niejasne mogą być formalności. Dodatkowym wyzwaniem jest to, że przepisy i wymagania stawiane przez urzędy i instytucje zmieniają się co jakiś czas i nie zawsze wynika to jasno z informacji zamieszczanych np. na stronach internetowych urzędów. Przykładem są procedury zwiazane z założeniem konta w banku. Każdy bank ma swoją własną politykę zakładania kont, a warunki obowiązujace dzisiaj mogą różnić się od tych z zeszłego miesiąca.

Czy możliwe jest samodzielne prowadzenie księgowości mając firmę w Norwegii?

- Przepisy obowiązujące w Norwegii mówią, że każdy właściciel firmy jednoosobowej może sam prowadzić swoją księgowość. Natomiast w firmie AS może zatrudnić osobę, która będzie to robić. Oznacza to, że nie ma wymagań używania zewnętrznego biura ksiegowego. Trzeba wziąć pod uwagę, że prowadzenie księgowości w Norwegii jest coraz bardziej zautomatyzowane. Oznacza to, że wiele raportów i zeznań wysyła się elektronicznie. Dlatego ważne jest, aby przy prowadzeniu księgowości używać programu, który spełnia wszystkie wymagania prawa rachunkowego i jest połączony z norweskimi systemami np. Altinn.

Dodatkowo musimy pamietać, że sam system fakturowo-księgowy nie odpowie na nasze pytania i wątpliwości związane z prowadzeniem księgowości. Przepisy są często skomplikowane i wymagają interpretacji, a błędy popełniane z ich nieznajomości mogą nas czasami drogo kosztować.

Oprócz usług konsultingowych w zakresie prowadzenia firmy w Norwegii, firma Novum Consulting rozpoczęła niedawno cykl bezpłatnych szkoleń „ABC firmy w Norwegii”, które odbywają się w Drammen. W czym mogą pomóc kursy dla przyszłych przedsiębiorców?

- Wiele osób zwraca uwagę na to, że nie ma w Norwegii miejsca, gdzie można się kompleksowo dowiedzieć wszystkich informacji związanych z procedurą zakładania firmy i pierwszego okresu jeg prowadzenia. Urząd skarbowy informuje o podatkach, Brønnøysundregistrene o zasadach rejestracji, a Arbeidstilsynet o stawkach minimalnych dla pracowników. Aby uzyskać certyfikat firmy elektrycznej musimy skontaktowac sie z DSB.

Na naszych kursach staramy się przedstawić cały proces związany z rozpoczęciem działalności – od wyboru formy organizacyjnej, poprzez wymagania związane z bankiem, ubezpieczenia, kontrakty, pracownicy, faktury, księgowość, podatki, składki na ubezpieczenia społeczne, aż po specjalne licencje i zezwolenia.

Najbliższy termin kursu „ABC firmy w Norwegii” to poniedzialek 18 maja godz. 17.30 – 19.30, Drammen. Na kurs można zgłosić się pod adresem mailowym info@novumc.com.
Liczba miejsc ograniczona. Więcej o szkoleniach „ABC firmy w Norwegii” można przeczytać tutaj.

Zapraszamy do zapoznania się z nowym działem „Firma w Norwegii” i zachęcamy do zadawania pytań i dzielenia się swoimi doświadczeniami w prowadzeniu biznesu w Norwegii na forum.

Firma w Norwegii 
zdjęcie: fotolia - royalty free
 
Gość
Wyślij
Zmieniony ( 22.12.2017. )
 

Przydatne linki