Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Czytelnia

Norweskie sklepy chcą sprzedawać wyłącznie piękne warzywa

Udostępnij
na Facebooku
1
Norweskie sklepy chcą sprzedawać wyłącznie piękne warzywa

Norwegowie nie chcą kupować zdeformowanych warzyw i owoców. Wszystkie muszą wyglądać jak z obrazka. Konsumenci mają za dużo pieniędzy?


Każdego roku w Norwegii wyrzuca się 250 000 ton produktów spożywczych , które jeszcze nadają się do jedzenia. Największą część „śmieci" stanowią chleb, warzywa i owoce.

Sieć sklepów Intermarche z Francji prowadzi obecnie kampanię reklamową „Inglorious Fruit and Vegetables" (Niechlubne owoce i warzywa), w której pokazuje, że warzywa i owoce, które nie wyglądają najpiękniej, mają takie same wartości jak bardziej urodziwe produkty.


Coraz wyższe wymagania jakościowe


W Norwegii odrzuca się zdeformowane warzywa i owoce, wymagania co do jakości produktów są coraz wyższe. Rzecznik sieci sklepów Coop, Harald Kristiansen, mówi, że regulacje są ustanawiane na podstawie wymagań klientów.

- Wymagania klientów są coraz wyższe i w odpowiedzi na nie podnosimy jakość naszych produktów. Obawiam się jednak, że taka sytuacja może w efekcie doprowadzić do wyrzucania coraz większej ilości produktów, które nadają się do jedzenia.

Marchewka
wikimedia.org

Problematyczny konsument


Anne Marie Schrøder, rzecznika Matvett, organizacji pracującej nad tym, aby Norwegowie wyrzucali coraz mniej jedzenia, zgadza się, że istoty problemu należy szukać wśród konsumentów. Norwegowie są wybredni, jeśli chodzi o wygląd warzyw i owoców.

- Sieci sklepów nie akceptują towaru, który nie wygląda idealnie, ponieważ ciężko takie produkty sprzedać. W ten sposób pełnowartościowe, ale brzydsze produkty, lądują w koszu. Klienci muszą się w końcu nauczyć, że brzydsze owoce i warzywa smakują tak samo dobrze jak ładne.

Arvid Lakselva z Grøntprodusentenes samarbeidsråd (Spółdzielnia plantatorów) na co dzień współpracuje z producentami - ustala wspólnie z nimi ceny i wymagania dotyczące jakości. Mężczyzna wątpi, że w Norwegii kiedykolwiek nastąpi sytuacja podobna do tej z Francji.

Brzydka marchewka
Kampania Intermarche

- Rynek prosperuje bardzo dobrze, klienci często nie patrzą na cenę produktu, ale na jego wygląd. Mamy już marki takie jak Firstprice i X-tra, tańsze o nieco niższej jakości, ale wprowadzanie nowych produktów pod ich szyldami nie będzie opłacalne. Ludzie mają po prostu za dużo pieniędzy. W tamtym roku mieliśmy jednak słaby sezon i norweskich jabłek było bardzo mało. Musieliśmy więc sprzedawać takie z czarną kreską przez środek. Udało nam się to, ponieważ dobraliśmy odpowiednią taktykę i sprzedawaliśmy „jabłka z krawatem".

Pozytywna propozycja


Doradca ds. komunikacji w Norgesgruppen, Ingrid Solberg Gundersen jest pozytywnie nastawiona do francuskiej kampanii reklamowej:

- Uważamy, że jest to interesująca inicjatywa, jednak trzeba się mocno zastanowić, czy sprawdziłaby się w Norwegii. Tutejsi klienci mają bardzo wysokie oczekiwania dotyczące jakości, myślę, że ciężko byłoby zrealizować podobną kampanię.

Lakselva wątpi w sukces podobnej strategii w Norwegii:

Brzydkie jabłko
Kampania Intermarche

- Sprzedaż zdeformowanych owoców w niższych cenach sprawdza się w dużych miastach w sklepach, które mają działy z warzywami i owocami tak duże, jak całe sklepy w Norwegii. W Norwegii mamy za dużo sklepów i sieci, nie dałoby się wprowadzić takiego rozwiązania.

Co sądzicie o francuskim pomyśle? Zwracacie uwagę na „urodę" warzyw i owoców, czy jest to wam zupełnie obojętnie? Z wypowiedzi przedstawicieli z branży wynika, że Norwegowie są dosyć rozpieszczonymi konsumentami.

Źródło: db.no, zdjęcie frontowe: fotolia - royalty free


Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Brudny Harry

22-07-2014 01:36

gdy mam wybór między zdeformowanym warzywem a dobrym, to wybieram dobre bo łatwiej się obiera, więc dla mnie jest to zrozumiałe, że inni też wybierają dobre

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok