Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Czytelnia

Największe projekty drogowe w Norwegii

agnieszka.kujawa@mojanorwegia.pl

22 kwietnia 2015 12:15

Udostępnij
na Facebooku
1
Największe projekty drogowe w Norwegii


Teknisk Ukeblad we współpracy ze Statens Vegvesen opublikował listę piętnastu najważniejszych inwestycji drogowych w Norwegii. Realizacja niektórych z nich już się rozpoczęła.

Kjell Werner Johansen z Transportøkonomisk Institut w Oslo, mówi w wywiadzie dla serwisu Teknisk Ukeblad, że w ciągu ostatnich kilku lat zaobserwował  wyraźny wzrost inwestycji w infrastrukturę drogową i modernizację różnego typu tras w Norwegii.

– Okres ostatnich 5-6 lat obfitował w duże projekty drogowe. Część z nich udało się już zrealizować, wiele jednak pozostaje na razie w fazie projektowej. Budowanie nowych połączeń między miejscowościami może mieć nie tylko zwiększenie płynności ruchu i bezpieczeństwa na drogach, ale również pozytywny wpływ na sytuację społeczno-ekonomiczną danego regionu – mówi Johansen.

Inwestycja, która została sklasyfikowana jako pierwsza w rankingu jest wykonanie projektu Rogfast zakładającego wybudowanie prawie 25 km podwodnego korytarza umieszczonego m.in. pod Boknafjorden. Na pewno jest to jedno z najdroższych przedsięwzięć podejmowanych z ulepszaniem infrastruktury drogowej w ostatnich latach. Koszt wybudowania całości tunelu to aż 13,8 miliarda koron. W najgłębszym miejscu, podwodny korytarz znajdzie się 385 metrów pod poziomem morza. Inwestycja wchodzi w skład projektu rządowego dotyczącego transportu NTP 2014-2023. Przewidywany odbiór tunelu nastąpi na przełomie lat 2022/2023. Podwodna droga ma usprawnić komunikację między Harestad, a Arsvagen.

projekt podwodnego tunelu przechodzącego przez Boknafjorden.
fot. vegvesen.no

Numerem dwa na liście największych inwestycji jest trasa E39 Romsdalsfjorden. W planach jest wybudowanie 22 kilometowej czteropasmowej drogi. Celem jest stworzenie połączenia bezpromowego na dwóch brzegach fjordu. Realizacja projektu ma się rozpocząć w 2018, a zakończyć 5 lat później. Koszt inwestycji to około 12,5 miliarda koron.

Na trzecim miejscu pod względem kosztów i nakładu pracy znalazła się trasa Ørje-Vinterbro, której budowa rozpoczęła się już kilka lat temu. Projekt zakłada wybudowanie dwupasmowej autostrady z pasmem do wyprzedzania. Dzięki temu szybciej będzie można dostać się do granicy między Norwegią, a Szwecją w tym rejonie. Obecnie budowa skupia się szczególnie na realizacji odcinka prowadzącego z Retvet do Vinterbro. Inwestycja będzie kosztowała 11,25 miliardów koron, a droga w całości będzie dostępna dla kierowców w następnym roku.

trasa między Ørje a Vinterbro
fot. vegvesen.no

Na czwartym miejscu znalazł się projekt Ryfast. Założeniem jest stworzenie bezpromowego połączenia między Ryfylke i Nord-Jæren. Żeby osiągnąć ten cel, należy zbudować aż trzy podwodne tunele: Solbakktunnelen (14,3 km), Hundvågrunnelen (5,7 km) i Eiganestunnelen (3,7 km). Celem projektu jest wprowadzenie w życie rozwiązań drogowych zwiększających przepływ i bezpieczeństwo ponad 35 000 pasażerów podróżujących w tych rejonach. Cały projekt będzie kosztował 9,3 miliarda koron. Realizacja budowy rozpoczęła się w 2012 roku. Trasa w całości będzie gotowa w 2019 roku.

trzy podwodne tunele - projekt Ryfast.
fot. tu.no

Niemniej ważnym projektem jest trasa Gardermoen-Kolomoen. Na drodze między tymi dwoma punktami zdarzało się w przeszłości dużo śmiertelnych wypadków. Unowocześnienie drogi ma usprawnić nie tylko czas jazdy, ale również poprawić bezpieczeństwo. Koszt tej inwestycji wynosi 8,35 miliardów koron, pierwsze prace rozpoczęły się już w 2007 roku. Droga jest modernizowana w ramach państwowego planu transportowego NLP 2006-2015. Trasa zostanie w przyszłości przedłużona i poprowadzona aż do Biri. Inwestycja pochłonie 4 miliardy NOK. Realizacja nowej trasy wystartuje latem 2015.

Wszystkie projekty drogowe ujęte w rankingu:

1. Rogfast (13,8 mld NOK)
2. E39 Romdalsfjorden (12,5 mld NOK)
3. Ørje-Vinterbro (11,25 mld NOK)
4. Ryfast (9,3 mld NOK)
5. Gardermoen – Kolomoen (8,35 mld NOK)
6. Sandvika – Skaret (7,2 mld NOK)
7. E18 Bjørvikaprosjektet (7,12 mld NOK)
8. Sveagatjørn Rådal (6, 20 mld NOK)
9. Kløfta Kongsvinger (6 mld NOK)
10. E6 Helgeland (5,19 mld NOK)
11. E10 Hålogalandsvegen (5 mld NOK)
12. Rugtvedt – Dørdal (5 mld NOK)
13. Damåsen Saggrenda (4,2 mld NOK)
14. E6 Ranheim Værnes (4 mld NOK)
15. Rv4 Hadeland (3,8 mld NOK)



W planach są również inwestycje i modernizacja dróg krajowych takich jak:

E39 Lyngdal – Ålgård
E18/E39 Kristiansand – Lyngdal
E18 Langangen – Grimstad
E6 Kolomoen – Moelv
E6 Moelv – Ensby
E6 Ulsberg – Melhus
E6 Ranheim – Åsen

W tym miejscu można uzyskać szczegółowe informacje dotyczące projektów drogowych we wszystkich norweskich gminach.


źródło: vegvesen.no, dn.no, tu.no
źródło zdjęcia frontowego: fotolia.com - royalty free



Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


M. C.

23-04-2015 06:50

Szkoda,że nie napisali o wycenie inwestycji drogowych sprzed kilku lat,zrobionych przez wybitnych fachowców ze Statens Vegvesen.Walnęli się tylko o 26 mld koronek Przetargi zakończone,umowy podpisane a manko jak stąd do Warszawy I kto za to płaci?A no kierowcy-systematyczne podwyżki opłat itp...

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok