Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Czytelnia

Masz prawo do reklamowania produktu, nawet jeśli był bardzo tani

Udostępnij
na Facebooku
Masz prawo do reklamowania produktu, nawet jeśli był bardzo tani


Cena nie decyduje o tym, kiedy upływa ostateczny termin reklamacji.



Wszystko, począwszy od ubrań, po sprzęt elektroniczny ma określony ustawowo czas reklamacji, dwa lub pięć lat. Najczęściej są to dwa lata, pięć obowiązuje w przypadku przedmiotów, które mają z założenia służyć dłużej niż dwa lata (np. telewizory, komputery, telefony komórkowe).

Jeśli przedmiot przestanie nadawać się do użytku, ale nie z winy konsumenta, lecz producenta, sklep musi daną rzecz naprawić lub wypłacić jego równowartość. Czasem sklepy odmawiają przyjęcia towar z defektem i odesłania go do rzeczoznawcy mówiąc, że produkt był zbyt tani, aby wytrzymać określone prawem gwarancyjnym terminy. Taka praktyka jest bezprawna.

Za tanio!


Jako przykład może posłużyć historia mężczyzny, który kupił w sklepie internetowym GPS (Tom Tom XL2 Classic) za 999 koron. Po dwóch latach urządzenie się rozpadło, a kupujący odesłał je do sklepu celem złożenia reklamacji.

Sklep odpowiedział, że reklamacja nastąpiła za późno, z czym nie zgodził się klient, ponieważ GPS powinien z założenia funkcjonować dłużej, niż dwa lata. Sklep odbił piłeczkę informując, że GPS można dostać zarówno za 600 jak i za 5000 koron. 999 koron to dolna półka cenowa i klient nie powinien się spodziewać, że sprzęt wytrzyma aż dwa lata. Sprawa znalazła swój finał w Forbrukertvistutvalget (FTU, Komisja rozwiązująca spory konsumenckie) i mężczyzna wygrał.

Zakupy
flickr.com/philipandpam

Cena nie gra roli


FTU przywołuje również wyrok z 2007 roku, dotyczący tego, jak długo obowiązuje czas reklamowania telefonów komórkowych. Sąd najwyższy zawyrokował wtedy, że telefony komórkowe można reklamować przez pięć lat, a do tej kategorii można zaliczyć też GPS.

Cena może być oczywiście w niewielkim stopniu wyznacznikiem trwałości danego produktu, ale nie może mieć wpływu na prawo do składania reklamacji. Rzecznik praw konsumenta dodaje, że każdy przypadek reklamacji należy rozpatrywać indywidualnie.

Czy korzystaliście już z prawa do reklamacji w Norwegii? Jeśli tak, to czy proces przebiegał sprawnie i bezproblemowo?


Źródło: forbrukerradet.no, dinside.no, zdjęcie frontowe: fotolia - royalty free
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok