Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

4
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Czytelnia

Koniec z kradzieżą miedzi?

klaudia@mojanorwegia.pl

29 stycznia 2015 11:34

Udostępnij
na Facebooku
Koniec z kradzieżą miedzi?


Norweska kolej zamierza wymienić miedziane kable na aluminiowe.




Norweska kolej znalazła rozwiązanie problemu, którym jest ogromna liczba kradzieży miedzianych kabli. Tanie aluminium zastąpi kosztowną miedź. 

W ciągu ostatnich pięciu lat z powodu złodziei miedzi największego uszczerbku doznały Gardemobanen i nowe konstrukcje w Østfold i Vestfold. Zarejestrowano około 100 kradzieży. Z ich powodu ucierpiało kilka tysięcy osób podróżujących pociągiem. 

Kilogram miedzi kosztuje około 44 koron. Jest to dość kompaktowy metal. Aluminium jest znacznie lżejsze, potrzeba go więcej, aby uzyskać kilogram. Jest również dużo tańszy, kilogram kosztuje około 8 koron. 


miedź

foto: pixabay.com

Latem w 2011 roku na nowych torach z Tønsberg do Barkåker zniknęły 3 tony miedzi. Kolej nawet nie zdążyła zainstalować kabli we właściwym miejscu. 

W ciągu jednego weekendu zniknęło 1 700 metrów przewodów uziemienia i 350 metrów kabla sygnałowego. Tydzień później odnotowano jeszcze większe braki. Sytuacja była tak zła, że norweskie koleje były zmuszone zatrudnić stróżów nocnych, aby zapobiec kolejnym kradzieżom. 

Grupy z Europy Wschodniej 


Przypadki kradzieży miedzi zarejestrowała policja w Østfold, Follo, Vestfold, Romerike, Oslo i Telemarku. Sprawcami kradzieży są najczęściej obywatele Litwy i Polski. 


kable miedziane

foto: fotolia.pl

Kradzieże miedzi są problemem międzynarodowym. Wartość skradzionej miedzi na świecie wynosi 30 milionów euro rocznie. 

Jyllandposten donosi, że w zeszłym tygodniu w Kopenhadze pociąg podmiejski utkwił w miejscu na 2 dni, ponieważ złodzieje ukradli miedziane kable z konstrukcji sygnalizacyjnej. 

Znaleźli sposób 


Kierownik ds. energii w Østfoldbanen, Jan Prang, informuje, że kolej dostała pozwolenie na wymianę miedzianych kabli na ich aluminiowy odpowiednik. 

- W każdym słupie znajduje się około 3-4 metrów miedzianych kabli, które są odpowiedzialne za uziemienie i połączenie z systemem sygnałowym. Otrzymaliśmy pozwolenie na wymianę tych kabli na aluminiowe. Zrobimy to, gdy kable zostaną skradzione z nowych obiektów. To może zapobiec kradzieżom z obiektów stojących w pobliżu dróg – mówi Prang. 


pociąg

foto: pixabay.com

Nie wiadomo, ile będzie kosztować wymiana miedzi odpowiedzialnej za uziemienie i połączenie z systemem sygnałowym. Prang jest zdania, że to rozwiązanie zaprocentuje w oparciu o zasady kosztów i korzyści. Kolej na początku będzie narażona na koszty, ale zapobiegnie to dalszym stratom finansowym w przypadku kradzieży. 

Nowy sprzęt, który będzie wymagał naprawy, będzie już naprawiany przewodami aluminiowymi. Norweska kolej nie planuje jednak masowej wymiany kabli na aluminiowe. 


Polska również ma problem ze złodziejami miedzi. Czy uważacie, że pomysł Norwegów jest godny uwagi? Jeśli pomysł się sprawdzi, to może inne państwa wezmą przykład z Norwegii. 



Źródło: aftenposten.no 
Zdjęcie frontowe: fotolia.pl - royalty free
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok