Czytelnia
Fala przemocy w taksówkach
21
Taksówka jest miejscem, gdzie stajemy się bezbronni i zależni od osoby kierującej pojazdem. Wszystko jest w porządku, kiedy kierowca jedzie tam, gdzie chcemy. Co jednak, kiedy kierowca nagle skręca w uliczkę, która nie prowadzi do naszego domu...?
Kierowcy taksówek są szczególną grupą zawodową, która musi cieszyć się szczególnym zaufaniem. W Norwegii dostęp do tego zawodu jest stosunkowo łatwy, przez co nie ma kontroli nad osobami wchodzącymi do branży. Z racji tego, zawód ten cieszy się dużą popularnością wśród imigrantów, szczególnie wśród osób pochodzących z Somalii i Pakistanu. Efektem jest sytuacja, w której ponad połowa Norwegów korzystająch z usług kierowców taksówek, doświadczyło nieprzyjemnych sytuacji, a dwadzieścia pięć procent kobiet bało się o swoje zdrowie i życie podczas jazdy taksówką.
Sytuacja w stolicy jest najpoważniejsza
Skala tego zjawiska jest największa w Oslo, ale już od 2009 roku policja w Stavanger ostrzega samotne kobiety przed podróżowaniem taksówką. Powodem tego była ponura statystyka z tamtego roku, kiedy to oskarżono pięciu kierowców taksówek o zgwałcenie bądź próbę gwałtu.
W Oslo siedmiu na dziesięciu pasażerów taksówek doświadczyło problemów z kierowcą, najczęściej polegających na kłopotach ze znalezieniem drogi bądź kłótniach dotyczących wysokości ceny za przejazd. Z kolei aż 10% pasażerów doświadczyło problemów poważniejszych - takich jak molestowanie, niejednoznaczne propozycje, wyzwiska bądź groźby. Najpoważniejszych problemów, polegających na fizycznej napaści bądź zgwałceniu, doświadczyło 2% pasażerów taksówek. Liczba ta potrafi przerazić. Przerazić może także najnowsza sytuacja mająca miejsce w Oslo, kiedy to czterdziestoletni kierowca taksówki został oskarżony o dotykanie 94-latki w celach seksualnych. Sprawa ta łączy się z sytuacją z października, kiedy ten sam kierowca kilkukrotnie pocałował niepełnosprawną dziewczynę.
fot. Adam Łukasik/MultiNOR
Potrzebne są zmiany
Rzecznik Konsumentów uważa, że rozwiązaniem problemu braku bezpieczeństwa w taksówkach będzie zablokowanie dostępu do taksówek osobom fizycznym i pozostawienie tego segmentu rynku jedynie korporacjom taksówkarskim. W takim wypadku to korporacje będą kontrolowały kandydatów na taksówkarzy i to one będą odpowiedzialne za bezpieczeństwo pasażerów podczas jazdy. Być może to będzie rozwiązaniem problemu.
Źródła: jihadwatch.org, thelocal.no, theforeigner.no, norwaytoday.info
Zdjęcie frontowe: fotolia - royalty free
Reklama
To może Cię zainteresować
3
29-03-2015 19:52
3
0
Zgłoś
29-03-2015 19:44
0
-2
Zgłoś
29-03-2015 19:41
0
-1
Zgłoś
29-03-2015 19:13
0
0
Zgłoś
29-03-2015 18:29
0
0
Zgłoś