Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Aktualności

Co czytać? Przegląd norweskich czasopism

Konstancja Suchanek

28 grudnia 2015 11:02

Udostępnij
na Facebooku
Co czytać? Przegląd norweskich czasopism

fotolia.com - royalty free

Nowinki, plotki, relacje, porady – przegląd najpopularniejszych norweskich czasopism dla pań i panów.
Czasopisma o największym nakładzie to Hjemmet, Se og Hør, Familien, Her og Nå, Vi over 60, Norsk Ukeblad, Norsk Golf, Vi menn, Allers oraz Illustrert Vitenskap. Oprócz tych najpopularniejszych tytułów na półkach norweskich sklepów znajdziecie także kilka pozycji o tematyce, która w Polsce nie jest równie popularna, takich jak ilustrowane magazyny dla posiadaczy domków letniskowych i amatorów polowań.

Dla prawdziwych mężczyzn i plotkarzy

Vi Menn, czyli „My mężczyźni”, to największy w Norwegii tygodnik dla mężczyzn. Docelowy odbiorca ma 35-55 lat, wysokie dochody i chętnie wydaje pieniądze. Główne tematy poruszane w magazynie to m. in. sport, motoryzacja, nowinki technologiczne, kryminalistyka, ciekawostki popularnonaukowe, erotyka oraz podróże.

Se og Hør, czyli „Patrz i słuchaj”, to największy magazyn plotkarski w Norwegii wydawany dwa razy w tygodniu. Istnieje od 1978 roku. Poświęcony jest nowinkom ze świata gwiazd show-businessu, a także z królewskiego pałacu. Skupia się przede wszystkim na sensacjach i skandalach z udziałem celebrytów i rodziny królewskiej, oraz na modzie. W magazynie znajdziemy także program telewizyjny. Se og Hør konkuruje z Her og nå („Tu i teraz”), drugim pod względem popularności norweskim magazynem plotkarskim.

Dla pasjonatów i żądnych wiedzy

Hytteliv to czasopismo wydawnictwa Egmont skierowane do właścicieli oraz przyszłych nabywców hytte, norweskich domków letniskowych. Magazyn zawiera nowinki i porady dotyczące wyposażenia, pomysły z kategorii “zrób to sam”, a także wskazówki prawne dla właścicieli.

Alt om fiske, czyli „Wszystko o rybach”, to magazyn wędkarski, w którym zawarte są informacje o sprzęcie i technikach wędkarskich oraz najlepszych lokalizacjach nadających się do połowu różnych gatunków ryb. Przeznaczony jest dla wędkarzy zarówno doświadczonych, jak i początkujących.

Villmarksliv to miesięcznik poświęcony łowiectwu, wędkarstwu oraz spędzaniu czasu na łonie natury. Można znaleźć w nim informacje o sprzęcie łowieckim i wędkarskim, tresurze psów myśliwskich, czy też o miejscach obfitujących w zwierzynę. Treść wbogacają liczne fotografie.

Jakt, czyli „Polowanie”, to czasopismo, którego docelowym odbiorcą są osoby zainteresowane polowaniem oraz bronią i sprzętem łowieckim, zarówno te doświadczone, jak i początkujące. Zawiera wyniki testów sprzętu, reportaże i nowinki łowieckie.

Illustrert Vitenskap to międzynarodowe czasopismo o tematyce popularno-naukowej, oprócz Norwegii wydawane też w Danii, Finlandii, Grecji, na Islandii, Litwie, Łotwie, w Szwecji i USA. Można w nim przeczytać artykuły m. in. o anatomii i medycynie, florze i faunie, ewolucji, pogodzie, klęskach żywiołowych, astronomii, technologii i historii.

Norsk Golf, czyli „Norweski golf”, to oficjalny magazyn Norweskiego Związku Golfa. Zwiera wskazówki dotyczące gry, informacje o norweskich i zagranicznych zawodnikach, testy sprzętu oraz wyniki i relacje z turniejów. Czytelnicy czasopisma to przeważnie ludzie stosunkowo zamożni – według oficjalnej strony wydawnictwa Aller Media AS miesięczne dochody 51 proc. gospodarstw domowych czytelników Norsk Golf przekraczają 600 tys. koron.

Dla kobiet w każdym wieku

Hjemmet, czyli po prostu „Dom”, to tygodnik z ponad stuletnią tradycją, założony w 1911 roku. Znajdziecie w nim reportaże, przepisy kulinarne, porady dotyczące wystroju wnętrz oraz krzyżówki. Docelowym odbiorcą są nowoczesne, aktywne panie domu w wieku powyżej 40 lat.

Familien
, czyli „Rodzina”, to dwutygodnik adresowany do odpowiedzialnych, dojrzałych (powyżej 50 roku życia) kobiet o szerokim spektrum zainteresowań. Skupia się przede wszystkim na tematyce związanej z robótkami ręcznymi, dekoracją wnętrz, jedzeniem, zdrowiem, dietetyką oraz finansami. Zawiera wszelkiego rodzaju porady i wskazówki, reportaże i opowiadania o zwykłych ludziach, a także krzyżówki.

Allers to tygodnik założony w 1877 roku przez duńskiego publicystę Carla Juliusa Allera. W Norwegii pojawił się 20 lat później. Przeznaczony jest dla kobiet w wieku 44-55 lat, które godzą nowoczesność z zamiłowaniem do tradycyjnych wartości, są zamężne i mają dzieci. Typowym odbiorcą magazynu jest Norweżka o przeciętnym dochodzie, która łączy pracę na pół etatu z opieką nad domem i rodziną. Treści Allers dotyczą przede wszystkim życia codziennego, to głównie porady związane ze zdrowiem, kuchnią, robótkami ręcznymi, wystrojem wnętrz, a nawet tematyką paranormalną.

Norsk Ukeblad, czyli „Norweski tygodnik”, to czasopismo przeznaczone przede wszystkim dla poszukujących inspiracji, aktywnych zawodowo i zabezpieczonych ekonomicznie kobiet powyżej 25 roku życia. Jego tematyka związana jest z życiem codziennym, modą i urodą, dietetyką i kulinariami, wystrojem wnętrz i podróżami; zawiera również reportaże oparte na listach czytelników.

Poradnik dla dojrzałych

Vi over 60, czyli „My po 60” to miesięcznik poświęcony osobom starszym (zarówno kobietom, jak i mężczyznom), ze szczególnym ukierunkowaniem na grupę wiekową 60-75. Zawiera porady dotyczące kwestii finansowych, takich jak pożyczki, pensje, emerytury i testamenty, porusza problemy, z jakimi mogą zetknąć się osoby w podeszłym wieku, czyli samotność oraz utrata zdrowia, publikowane są w nim informacje o bieżących wydarzeniach, przepisy kulinarne, krzyżówki. Czasopismo czytane jest przez jedną trzecią mieszkańców Norwegii powyżej 60 roku życia.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok