Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Rozlicz podatek za 2023

Czytelnia

Będzie wiózł nas elektrowóz

Redakcja

04 września 2015 11:52

Udostępnij
na Facebooku
2
Będzie wiózł nas elektrowóz


Norwegowie udowadniają, że samochody elektryczne nadają się na długie dystanse. Mają tylko jedną wadę.


Dwóch Norwegów w samochodzie wyprodukowanym przez Tesla Motors ustanowiło nowy rekord długości przejazdu na jednym ładowaniu. Udało się im pokonać ponad 728 kilometrów, czyli tyle ile wynosi dystans z Gdańska do Przemyśla. Przejechanie tego odcinka zajęło im jednak aż 18 godzin. Bez klimatyzacji.


- Pociliśmy się jak świnie, ale kiedy chce się ustanowić rekord świata, trzeba być przygotowanym na poświęcenia. Trochę nas jednak irytowało, że nawet ciężarówki nas wyprzedzają – powiedział jeden z rekordzistów na mecie wyprawy, stacji ładowania w Rødekro w Danii.  


Jak wyglądała podróż tam i z powrotem do Rødekro możecie obejrzeć na filmiku, który nagrali:




Powoli do celu


Ustanowienie nowego rekordu ma udowodnić, że ten typ pojazdów może w przyszłości z  powodzeniem zastąpić auta napędzane benzyną, ropą czy gazem. Samochody elektryczne są bardziej ekonomiczne w eksploatacji: mają większą sprawność napędu oraz znacznie niższy koszt przejechania 1 kilometra. A jednocześnie mniej obciążają środowisko.


Do marca 2015 w Norwegii zarejestrowano 8112 samochodów elektrycznych, co oznacza 40-procentowy wzrost w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Dla porównania, w USA, gdzie też jeździ już sporo elektryków", w tym samym okresie zarejestrowano tylko 1-proc. więcej elektrycznych aut.


Ładowanie zamiast tankowania


Skąd taka popularność el-samochodów w Norwegii? Nie chodzi tylko o norweskie umiłowanie nieskażonej przyrody. Chętni na zakup samochodu z napędem elektrycznym mogą liczyć na szereg ułatwień ze strony państwa. Między innymi:

 

  1. zwolnienie z podatku VAT (23 proc.) przy zakupie samochodu
  2. zwolnienie z podatku od zakupu pojazdu (nawet do 50 proc. kosztu samochodu)
  3. zwolnienie od opłat za płatne drogi, tunele i promy
  4. darmowe parkowanie, ładowanie samochodu oraz umożliwienie korzystania z pasów ruchu przeznaczonych dla autobusów.

Regulacje sprzyjające samochodom elektrycznym miały doprowadzić do zwiększenia ich liczby do 50 tys. w roku 2018. W kwietniu tego roku cel ten osiągnięto trzy lata przed terminem. Rząd zdecydował jednak, że dotychczasowe ulgi zostaną utrzymane jeszcze przez dwa lata, czyli do następnych wyborów.



źródła: forbes.com, chronmyklimat.pl
żródło zdjęcia frontowego: MN


Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Eliza K

06-09-2015 14:10

Andrzej_Oslo napisał:
Wszystko fajnie pięknie. ...
Ale....
Ile wytrzymuje bateria, znaczy jej żywotność -cykli ładowania?
Czy nie jakieś 3-5 lat?

Spytaj mnie za 2 lata. Ja juz 3 lata jezdze. Jak na razie zero problemow.

A A

06-09-2015 12:58

Wszystko fajnie pięknie. ...
Ale....
Ile wytrzymuje bateria, znaczy jej żywotność -cykli ładowania?
Czy nie jakieś 3-5 lat?
Kto skupuje stare baterie, a raczej po ile? Słyszałem ze recycling 1 to koszt 13000 nok razy 4 stk daje 52000, koszt nowych to 1 szt 20000 czyli 80000 kpl razem total reanimacja baterii wynosi 132000, dodają coraz droższy prąd nie wychodzi tak różowo.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok