Biznes i gospodarka

Norweski transport transgraniczny zdominowany przez Polaków i Szwedów [RAPORT]

Klaudia Synak

13 lutego 2017 12:58

Udostępnij
na Facebooku
1
Norweski transport transgraniczny zdominowany przez Polaków i Szwedów [RAPORT]

Norweski transport nie dominuje na swoim rynku. flickr.com/trondheimhavn/Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0)

Norweski transport nie dominuje na swoim rynku, donosi Centralne Biuro Statystyczne (SSB). W 2016 roku Norwegowie przewieźli zarówno z, jak i do Norwegii 4,3 miliona ton różnych towarów. Dla porównania, zagraniczni kierowcy przewieźli 9 milionów ton.
W poniedziałek 13 lutego Centralne Biuro Statystyczne (SSB) opublikowało dane na temat transportu transgranicznego w Norwegii. Okazało się, że Norwegowie nie dominują na swoim rynku. Zagraniczni kierowcy przewożą przez norweską granicę znacznie więcej towarów niż oni – norwescy kierowcy przewieźli 4,3 miliona ton, zaś kierowcy z innych krajów 9 milionów ton.

W grupie zagranicznych kierowców najaktywniejsi są Szwedzi – przez rok przewieźli niemal 3,7 miliona ton towarów, oraz Polacy i kierowcy z państw bałtyckich (Litwa, Łotwa, Estonia). Polscy kierowcy odpowiadają za 1,12 mln ton towarów przewożonych przez granice Norwegii w 2016 roku, zaś kierowcy z państw bałtyckich za 1,25 mln ton. Według danych SSB, Polacy, Łotysze, Litwini i Estończycy przewieźli o 0,3 mln ton więcej niż w 2015 roku.

Zagraniczni kierowcy przewożą więcej

Zagraniczni kierowcy przewożą coraz więcej towarów przez granice Norwegii, donosi SSB. Może być to także spowodowane faktem, że między 2015 a 2016 rokiem liczba kierowców z zagranicy wzrosła o 1,6 proc.

Coraz większe znaczenie mają zagraniczni kierowcy ciężarówek – w 2000 roku stanowili 49,1 proc. całości transportu transgranicznego, zaś w 2016 roku już 63 proc.

Eksport nadal należy do Norwegów, ale...

Jak podaje SSB, Norwegowie odpowiadają za 52 proc. towarów eksportowanych ze swojego kraju, ale w przypadku importu norweskie ciężarówki stanowią już jedynie 19,6 proc.

Szwedzi nadal odpowiadają za 27,8 proc. całego importu i eksportu w Norwegii, ale, jak podaje norweskie biuro statystyczne, w zeszłym roku odpowiadali za 1,1 proc. więcej.

Coraz większe znaczenie dla norweskiego transportu mają Polacy i kierowcy z krajów bałtyckich. Polska odpowiada za 8,5 proc ruchu transgranicznego w Norwegii, zaś Łotwa, Litwa i Estonia za 9,4 proc.
Według SSB, większa liczba kursów transportowych firm z zagranicy wcale nie oznacza większej liczby przewozów kabotażowych.

Przewóz kabotażowy – przewóz wykonywany przez przedsiębiorstwo zarejestrowane na terenie innego kraju niż wykonywana usługa. Np. pojazd zarejestrowany w Polsce wykorzystywany do przewozu towarów lub osób w Norwegii.

Przez granice Norwegii przewozi się coraz większe ilości towarów, co oznacza, że pojawia się coraz więcej zagranicznych transportów na norweskich drogach.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Kamil114

15-02-2017 12:38

Transport transgraniczny, jak sama nazwa wskazuje jest to import i eksport towarów. Czyli nie jest to rynek norweski, i trudno by było inaczej gdyż (pomijam fakt ze mówimy o firmach przewozowych a nie o kierowcach) nikt np: z firmy Drutex nie zamówi norweskiego przewoźnika tylko korzysta z własnych lub tańszych przewoźników. A jeśli chodzi o szwedzkie firmy przewozowe to nic więcej nie można dodać gdyż sprzedają najwięcej materiałów budowlanych do Norwegi i zaopatrują swoje sklepy jak Biltema, Jula, Rusta i.t.d.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok