Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Zbudują tunel zamiast mostu pod Oslofiordem? Koalicja jest za

Hanna Jelec

19 czerwca 2017 08:00

Udostępnij
na Facebooku
3
Zbudują tunel zamiast mostu pod Oslofiordem? Koalicja jest za

Tunel był ostatnio zamknięty po tym, jak na początku maja bieżącego roku zapaliła się tam ciężarowka. screenshot/VG

Politycy z koalicji partii Høyre, Frp, KrF i Venstre doszli do porozumienia w kwestii budowy połączenia nad Oslofjordem. Miał być most, jednak z pomysłu zrezygnowano. Ostatecznie pod fiordem ma powstać nowoczesny tunel. Wciąż jednak brakuje głosu partii robotniczej.
W ubiegły poniedziałek 12.06.2017 r. politycy Stortingu mieli zadecydować o istotnym punkcie w planie rewitalizacji transportu: połączeniu drogowym nad Oslofjordem. Mimo wcześniejszych dyskusji nad budową mostu, rządzący w większości skłaniają się ku budowie tunelu. Ostatnie słowo należy do Partii Pracy, której nie udało się wyrazić ostatecznego stanowiska.


O narodowym planie rozwoju transportu - rząd wyda bilion koron na jego realizację >>> CZYTAJ

Politycy podzieleni

Mimo że gromadzenie funduszy na budowę połączenia drogowego nad OslofJordem rozpoczęło się już w 2013 r., politycy wciąż mają sporo wydatków do rozplanowania. Rewitalizacja tunelu lub budowa mostu byłaby częścią 12-letniego planu rewitalizacji transportu zakładającego wydatki rzędu ponad tysiąc miliardów koron.

Rozwiązanie połączenia drogowego nad fiordem budzi sporo kontrowersji. Z uwagi na wysoki koszt budowy tunelu, wśród polityków wciąż trwają dyskusje na temat alternatywnego rozwiązania: budowy mostu, który łączyłby odcinek pomiędzy Frogn i Røyken poprzez Håøya. Część zasiadających w Stortingu widzi w takim rozwiązaniu możliwość zaoszczędzenia, a niektórzy przedstawiają je jako… prostsze.

Większość rządzących skłania się jednak ku budowie tunelu. Takie rozwiązanie popierają partie Høyre, Frp, KrF i Venstre. Jak podkreślają zwolennicy pozornie droższego rozwiązania, tunel zwiększyłby bezpieczeństwo uczestników ruchu. Takie stanowisko prezentuje między innymi sam przewodniczący Komitetu Transportu, Nikolai Astrup (H).

Przewodniczący podkreśla także, że budowa tunelu może w rzeczywistości okazać się tańsza niż budowa mostu. – Tunel będzie kosztował nas ok 16-17 miliardów koron. Jednak zostanie zbudowany szybko, bez zbędnego przedłużania. A przecież właśnie tego obecnie najbardziej potrzebujemy – argumentuje Astrup.

Nieszczęsny tunel

Tunel OslofiJord nie jest nowym rozwiązaniem. Już od jego otwarcia w 2000 roku poświęcono mu wiele artykułów. Głównie z powodu nieszczęśliwych zdarzeń – liczne pożary, wypadki i usterki doprowadzały do wielokrotnego i uciążliwego zamykania tunelu. W efekcie, połączenie drogowe nie służyło kierowcom, stanowiąc ciągłe zagrożenie w ruchu drogowym. Po pożarze w 2011 r. rząd wydał na tunel ponad 70 milionów koron, a koszty związane z odbudową połączenia zdawały się nie mieć końca. Ostatnie zamknięcie tunelu Oslofiord nastąpiło 5 maja br., kiedy to wewnątrz tunelu doszło do pożaru ciężarówki. Z 7-kilometrowego połączenia zajęło się aż 300 m, a ogień spowodował nieodwracalne szkody w całej konstrukcji. 

Źródła: NRK, VG
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Jan Kowalski

20-06-2017 21:13

Poprawcie TYTUL!!!

natalia MojaNorwegia

20-06-2017 10:29

Zgadza się. Poprawiliśmy błąd. Pozdrawiamy

Jan Kowalski

19-06-2017 19:12

Zbuduja most pod Oslofjordem?? Oj znajomsocs skladni jezyka polskiego i logiki sie klania!! Powinno byc:
"Zamiast mostu zbuduja tunel pod Oslofiordem"

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok